Posted by: Rikke | 3. februar 2011

Alt ånder fred i Sharm … send flere penge

Det bliver et noget andet første indlæg end forventet, nu hvor internettet (for en tid) er tilbage – så første ting først:

Tak for mails, facebookhilsner og sms’er og lad mig slå helt fast; der er stille og roligt i Sharm el Sheikh.

Der har ikke været antydning af militær, uro eller andet. Det tætteste vi er kommet noget, var i går eftermiddag da omkring 100 mennesker – pro Mubarah, gik op og ned af “Strøget” og råbte for at beholde ham – turistpolitiet så smilende til og turisterne filmede det hele.

Så der er ingen grund til bekymring – vi har det helt fint.Det har selvfølgelig været frustrerende at være uden forbindelse til omverden, frustrerende at situationen har udviklet sig som den gør (uden at vi præcist ved hvordan den udvikler sig) … men vi har dog kunne sms’e på mit danske tlf.nr. og vi har købt et egyptisk taletidskort, som vi har kunne ringe fra – så noget forbindelse hjemadtil har der været.

En ting er vores sikkerhed, en anden er fremtiden – og mens vi ikke frygter noget for det første, ser det desværre lige pt. lidt bekymrende ud for det sidste:

Svenske og norske selskaber har trukket deres gæster hjem og Altlantis som vi har rejst med har besluttet ikke at sende flere folk herned lige pt. Der er også andre selskaber der trækker gæster hjem, eller undlader at sende gæster herned – og uden turister, intet arbejde.

Werner Lau, som Hans Jørgen skal arbejde for vil på den ene side helst fastholde sine medarbejdere og på den anden side, skal der naturligvis komme en indtægt for at det er muligt – løsningen kan blive at alle medarbejderne bliver fritstillet og så kan arbejde freelance med de kunder der kommer.

Der er ikke truffet endelig beslutning endnu.

… så hvad gør vi?

Skal vi blive eller skal vi rejse?

Og kan vi rejse?

Da vi købte billetten herned blev vi tilrådet, at vi ikke fik booket en returbillet, da vi jo skulle blive hernede, og der var ingen grund til at gøre guiderne bekymret ved at have en booking hjem og så ikke bruge den.

Så selvom vi har betalt for en pakkerejse, med hotel og returbillet så har vi faktisk ikke det sidste. Guiderne i Altantis har dog været meget hjælpsomme – og mener at vi måske nok godt kan blive booket på det sidste fly herfra næste søndag, hvis det er. Der er røget en forespørgsel hjem til hovedkontoret i Danmark på det og nu venter vi på svar.

Så hvis vi får en returmulighed er næste spørgsmål så om vi skal bruge den.

Vi har satset alt på det her Egyptensprojekt det næste år – Hans Jørgen har orlov, jeg har sagt mit job op og vores lejlighed er gjort klar til udlejning (er pt. nok stadig ikke sket) …

Vi har stadig ikke nogen klar fornemmelse af hvad der er bedst at gøre og derfor har vi heller ikke taget en beslutning – og det afhænger jo også af om vi overhovedet kan komme hjem, hvis det er den beslutning vi tager …

Så det er sitartutionen hernede – der er ro i Sharm el Sheikh … men pænt meget kaos i vores hoveder.

… og det med pengene: det at internettet har været nede har betydet at bankerne også har været lukket og pengemaskinerne tømt for kontanter … så en hel del mennesker har været pænt trængt på pengepungen – vi har dog klaret os. Men det er sikkert på grund af bankerne, at internettet er blevet åbnet igen.

Responses

  1. Træk vejret ind, pust ud. Pweeeh! Godt, at høre fra dig.

  2. Vi har godt nok tænkt en del på jer de sidste mange dage, så det er dejligt at læse, at I har det godt. Udfordringer er livet fyldt til randen med. I finder den helt rigtige løsning, er jeg sikker på.

    PS – kunne man ikke kigge “ud i verden” og afsøge muligheden for ansættelse et andet (eksotisk) sted på kloden?

  3. Jeg ånder både ind og ud og idag fik jeg endelig downloadede mine meditationsøvelser – så dem går jeg igang med 🙂

    Lige nu og her er vi mere eller mindre fastlåst her – dels er vi på ingen måde rejst let (130 kg bagage) og dels mangler Hans Jørgen at færdiggøre sin Padi-eksamen. Han er allerede dykkerinstruktør, men indenfor CMAS og da de fleste foretrækker Padi, skal den i hus først, før han kan være interessant “ude i verden”.

    Og endelig har vi jo været afskåret for at se om der er nogen der søger ude i verden … det der internet er jo alligevel meget rart at have og det opdager man stort, når det bliver ved med at mangle.

  4. Der er uanset hvad godt at høre fra dig! Puh!

  5. Ja, godt med en update! Håber ting løser sig – på den ene eller den anden måde.

  6. Følger dig tæt og håber det bedste!

  7. jeg tænker meget på jer. også ‘se så for helvede at proppe de 130 kg i lommen og kom ud af det land’!
    og så gik jeg en tur ovre på din kærestes weblog. og så fik jeg en forståelse, jeg aldrig havde fået ellers: den enestående chance for at opleve et gryende demokrati og de fantastiske – uforudsigelige – oplevelser, I kan være førstehåndsvidner til.
    min mavefornemmelse tog lige en tur rundt i manegen. selvfølgeligt skal I blive – i hvert fald endnu.
    held og lykke begge to. og skriv snart igen.

    • Din kommentar blev lige fanget af mit spamfilter – men er nu “afspammet” igen.

      Tak for tanken og omtanken 🙂

  8. Endelig ! Nu har jeg fundet denne blog med nyt.Tak for mail.Dejlig at kunne følge jer lidt på vej.Vi håber I kan blive derude.

  9. Tak skal I have og dejligt at se at både gamle og nye har fundet frem til denne her blog 🙂

    Jeg skal fortælle så meget og så tit det er mig muligt


Skriv et svar

Kategorier

