Posted by: Rikke | 8. februar 2011

Hurtigt vægttab

Var ude og dykke i går. Vi dykkede på 2 dykkersteder ved Ras Muhammed, der ligger en times sejllads fra Nama Bay. Det første dyk var på et sted ved navn ”Shark Observatory”. Jeg så nu ingen hajer – så heller ikke de to store havskildpadder, som de andre dykkede lige ned på.

Lige fra start af gik mit dyk skævt. Da vi svømmede ind mod revet, for at dykke ned der, blev jeg anstrengt og lige meget hvor meget jeg forsøgte at få ro på mit åndedræt og trække vejret helt ned i maven, blev jeg ved med at trække vejret hurtigt og overfladisk.

De andre var dykket ned, men jeg havde fået HJ til at blive i overfladen med mig og efter lidt tid fik jeg så meget ro på, at jeg gerne ville dykke ned.

Og kunne ikke.

Uanset hvor meget jeg tømte vesten for luft og åndede ud, så kunne jeg bare ikke komme ned. Jeg forsøgte mig med en jacknife og kunne ikke komme ned. Til sidst fik jeg en håndsrækning fra HJ og kom endelig under overfladen.

Under dykket kom jeg i tanke om, at jeg havde taget en overdragt på siden sidste dyk, fordi jeg frøs lidt på dykket. Men jeg havde glemt at kompensere for den øgede opdrift, ved at øge min vægt.

Regnede med at det var det, der havde drillet ved min nedstigning og kunne godt forestille mig, at det ville give mig lidt problemer ved sikkerhedsstoppet.

Vi dykkede vel en 45 minutters tid, men jeg kunne ikke rigtig se noget, da jeg havde seriøse problemer med min afbalancering, og min maske i øvrigt blev ved med at dugge helt vildt.

Da vi gik op på en 6-7 meter dybde og skulle til at lægge an til at holde et sikkerhedsstop på 5 meter, kunne jeg overhovedet ikke holde mig nede. Uanset hvor meget jeg forsøgte at svømme nedad blev jeg trukket opad som en korkprop … og var nødt til at afbryde dykket uden sikkerhedsstop.

Jeg følte mig pænt meget som en fiasko og vidste jo også, at jeg havde mig selv at takke for problemere fordi jeg ikke havde husket på at tage mere bly med, da jeg ændrede på min konfiguration.

Det var derfor lidt af en lettelse at opdage, at jeg også havde tabt en blylomme med 3 kg bly i – så under dykket havde jeg ikke bare manglet en 1-2 kg men mere 4-5 kg.

Selvfølgelig var det ærgerligt at tabe en blylomme, men det gav da en forklaring på hvorfor det gik så galt som det gik – og det har da også fået mig til at genoverveje hvor meget jeg skal putte i lommerne.

Andet dykket, der foregik ved Jackfish Alley, gik en hel del bedre. Jeg fik set det smukke undervandslandskab, de fine koreller og farvesstrålende fisk. Jeg fik da også spottet et par nøgensnegle og dragefisk, der ikke er helt så ofte forekommende her, som de er i Massalam.

Jeg skal helt klart arbejde på mit kendskab til flora og fauna under vandet, for med en større viden om hvad ting er, lever af og bor i symbiose med jo mere ser man.

Vores venner, der er hernede på ferie, fortalte at de oppe i Dahab havde dykket med en fyr på over 70 år.

Han havde logget over 11.000 dyk – ikke bare dykket dem, men nedskrevet hvert enkelt dyk. Under vand havde han en blok med og skrev ned hvad han så – og de kom så i logbogen når han kom op igen.

Han havde haft en imponerende viden og sammen med ham fik de udpeget ting som de ikke før ville have set eller opdaget.

Det er da en måde at betragte sin dykning på, der er værd at efterleve.

Og når man når til det niveau, så glemmer man nok heller ikke lige at justere sin konfiguration eller lade være med at opdage, at man lige smider en 4-5 kg på vej ned.

Responses

  1. […] en af vores venner skulle hente hos vores yndlings dykkerpusher, lå det foruden en erstatning for min tabte lomme, og de dimser HJ havde bestilt, en bog om- og af vores begges yndlingskok … jeg tror det er […]


Skriv et svar

Kategorier

