Posted by: Rikke | 18. februar 2011

Kattepine

Forleden dag kom Topper hjem med et ordentligt hul i halsen.

Det så fint lyserødt ud, så indtil videre er der ikke gået betændelse i det, men er ellers noget af en skade.

Vi undrede os over hvad der kunne have forvoldt skaden. Var det mennesker, hvalpen der render rundt her, eller måske bare en anden kat?

Senere stod jeg ud på terrassen, mens Topper lå på de puder, der ligger herude.

Jeg kunne se en menneskeskygge nærme sig fra højre. Det kunne katte også, for hun blev helt anspændt og som skikkelsen nærmede sig fløj hun op og gemte sig i buskene, så langt væk fra skyggen som muligt.

Da jeg trådte et skridt frem, kunne jeg se en dreng, der sneg sig frem langs muren, med retning mod terrassen. I sine hænder havde han et langt elektrikerrør* og da han så mig, fik han et forskrækket udtryk i ansigtet og meget travlt med at komme væk.

Jeg skal ikke skyde nogen dårlige hensigter i skoene – men jeg har flere gange set børnene herude, løbe efter kattene og det var tydeligt, at bare skyggen af drengen var nok til at skræmme katten.

Dagen efter så jeg hende tumle rundt med en anden kat ude på puderne – det var klart leg, men det kunne også være fra sådan en tur, at skaderne stammede.

Det håber jeg.

For tanken om at nogen bare for sjov påfører dyrene skade, er næsten ikke til at holde ud.

Men jeg ved også, at jeg må hærde mig. For med alle de dyr og dyrebørn, der er herude, bliver det et alt for langt år hvis jeg skal investere følelser og tanker i alle deres skæbner.

Men det er da svært når man åbner sin terrassedør og der på puderne ligger den fineste missemor med sine tre killinger. Eller når der lidt efter kommer en halt hvalp og gerne vil have kæl. Eller for den sags skyld, når hvalpen jager en af killingerne op i træet ….

*Et elektrikerrør er de hule hvide eller gule rør med en diameter på 1½-2 cm, som elektrikerne bruger til at føre ledninger igennem og havefolket bruger til at spænde net over jordbærene i en fin bue.

Skriv et svar

Kategorier

