Posted by: Rikke | 21. februar 2011

Musik skal der til … om guderne og iTunes vil

Inden vi rejste, fik vi den her nye laptop, som er min første selvejede pc i rigtig lang tid. Fordi jeg i mange år har brugt mine arbejdspc’er derhjemme (og pænt betalt min mutimedieskat), har jeg beholdt alt mit musik på min gamle stationære pc – og lagt så meget som muligt over på min iPod.

Inden afrejsen glemte jeg at lægge musikken over på denne pc.

Min iPod er efterhånden et par år gammel (eller rettere 5 lige om lidt) og en skattet gave fra mine søde veninder og selvom jeg har været glad for den og den til fulde har opfyldt mine behov, så er den på 2 GB og hurtigt fyldt op.

Det betyder, at jeg ikke kan lægge lydbøger, podcast eller andet over på den, uden først at skulle slettet noget af musikken.

Da min kæreste og jeg mildest talt ikke har samme musiksmag, ville jeg meget nødigt slette noget af min egen musik.

Så helt naturligt troede jeg, at jeg da bare kunne lægge min musik fra iPod’en over på pc’en via iTunes.

Men sådan leger vi ikke.

Og efter lidt søgning på nettet fandt jeg ud af, at jeg ikke var den eneste der havde forsøgt at lege den leg og havde leget forgæves.

Men lige så snart nogen lukker et hul et sted i et program, er der nogen, der åbner for en mulighed, et eller andet sted på nettet.

Og selvfølgelig også med dette ikke ukendte problem.

Desværre er det de færreste der gør det af deres gode hjerte og for ens blå øjnes skyld. Og da mine øjne er grønne og jeg muligvis har jøde- og helt klart jydeblod i årene, kunne jeg godt tænke mig at gøre på den måde, der koster gratis.

Og hver gang jeg var inde og downloade et program der var “helt gratis” – viste det sig, at det var gratis at downloade, men lige så snart man skulle bruge det – eller flytte mere end 100 numre, så skulle man betale.

… men til sidst fandt jeg dette: iPod Acces for Windows, der som de første valgte upfront at fortælle, at man kunne købe programmet for en pris, eller bruge en trial-version hvor man manuelt kunne overflyttet op til 5 sange af gangen.

Da jeg ikke har så meget på iPoden (350 sange eller lign) og jeg allerede havde fået overflyttet omkring 200 sange via nogen af de andre programmer, benyttede jeg mig af den gratis manuelle version.

Og jeg kunne konstatere, at det var nemt at bruge og at det var mere sikkert end de andre programmer jeg havde forsøgt at bruge (de havde kun overført ml. 75 og 80 af de 100 numre de skulle have overført).

Så hvis jeg står i den situation en anden gang er det helt klart det program jeg vil vælge at bruge – og måske endda smide lidt mønt efter.

Og nu kan jeg høre min egen musik både her og der … og ind imellem få læst højt, eller meditere. Og der er ingen tvivl om at højtlæsning (eller podcast, lydbøger ect.) er det nye sort, når man ligger og slænger sig på et soldæk mellem to dyk.

Responses

  1. Bruger du guidede meditationer, og i så fald har du nogle du kan anbefale? Det er godt, at du finder dig til rette, sådan nogenlunde og med nogenlunde tænker jeg på fødeindtag;).

  2. hø – hø på den med fødeindtaget 😉

    Og både og med meditationen – det er jo sådan noget meditation/midfullness jeg bruger.

    Jeg tog et 8 ugers kursus (eller var det 6?) hos Djøf, hvor vi fik bogen “Et øjeblik” om mindfullness og i den er der en række øvelser, som man kan downloade fra den hjemmeside hvor man kan købe bogen.

    Her: http://www.artpeople.dk/boeger/et-oejeblik

    Jeg ved ikke om de giver mening uden bogen – men bogen giver god mening og øvelserne også.


Skriv et svar

Kategorier

