Posted by: Rikke | 21. februar 2011

om slagterens røde hankat og andre børneforviklinger

Jeg har lært (og belært andre om) at der kun findes røde hankatte og at hvis en rød hun alligevel skulle forefindes ville den være steril.

Grunden til dette skulle være, at genet for farven rød skulle være knyttet til X-genet.

Men man ved hvad man ved, indtil man finder ud af noget andet.

Og her i Egypten kender man åbenbart ikke til det. Og slet ikke her i komplekset.

For der findes en hel masse røde katte her. Og en af den render rundt med et kuld killinger, og en anden af dem er tydeligt gravid – og af en eller anden årsag, må jeg nok konkludere, at de er hunner og ikke hanner.

Og nu har jeg læst op på lektien og kan konstatere, at selvom røde hunkatte er sjældne, er de ikke umulige. Farven rød er knyttet til X-kromosomet, men det betyder bare, at for at få røde hunkatte, skal begge X-kromosomer have farven rødt tilknyttet (som i en rød far og en rød mor), mens en drengekat, der jo er bærer af XY-kromosomerne, bare skal have rødt fra en af forældrene – og det behøver ikke engang at være fuldrød, der er en tortie (=skildpaddefarvet) hun nok til at give ham den røde farve.

Så sandsynligheden for at slagterens røde kat, er en hankat, er stadig mere sandsynlig, end at den skulle komme gravid hjem og vise sig som en hun.

… og hende her – hun er bedøvende ligeglad, for hun er gravid og vil bare rigtig gerne indenfor og have noget mad:

… men efter hvad jeg kan læse mig frem til, så er det stadig et faktum, at tortier praktisk taget altid er hunner – og at de hanner der alligevel skulle forekomme er en genfejl og dermed sterile. Men jeg er klar til at lade mig belære om andet.

Ydmygt.

Responses

  1. Hej Rikke. Smiler stort. Jeg har også ændret holdning til det der med at røde katte altid er hankatte! Vores ræve-røde kat fik nemlig killinger. Efter at have fået en ormekur, fordi vi syntes han (læs hun) var blevet noget rund om maven!!
    Missemor hedder forøvrigt Walter 😉
    Men de tre-farvede, de er vel hunkatte? Eller sterile hankatte??

  2. Hej Trine og velkommen til 🙂

    Ja, man lærer nye ting hver dag og nu er jeg opdateret på en hel del ting omkring genetik og kattefarver (tak google).

    Det med de trefarvede tror vi på lidt endnu … men måske er det også en skrøne og google har bare ikke opdaget det endnu?


Skriv et svar

Kategorier

