Posted by: Rikke | 3. marts 2011

Midlertidig opholdstilladelse

Dagen i dag blev brugt til at få formaliteterne i orden. HJ fik sin arbejdstilladelse og jeg har fået mit visum og dermed midlertidig opholdstilladelse i et år.

Jeg havde spurgt på den Egyptiske ambassade i København om hvordan jeg skulle forholde mig til visum og om reglerne for ophold hernede.

Jeg havde fået at vide, at jeg bare skulle få mig et 30 dages visum ved indrejsen og så gå hen på den nærmeste politistation og få forlænget det visum med yderligere 6 måneder og igen efter 6 måneder.

Men det kan man ikke i Sharm.

Man skal køre omkring 200 km, til El-Tor, der er hovedstad, for denne del af Sinai-halvøen og stedet hvor man altså skal ansøge om arbejdstilladelse og visum.

Vi blev hentet kl. 9.00 og havde en udpeget hjælper med os … hvilket var pænt tiltrængt, da det med at få arbejdstilladelse ikke er noget med at gå ind på et kontor og ud af døren med et papir … selvom det nok alligevel stadig er lettere for en dansker at få arbejdstilladelse i Egypten, end det omvendte.

Her starter man ud med at sikre, at man har minimum 15 pasfoto. Og jeg gentager lige femten! 1 og 5.

Så skriver man det samme på en masse papirer.

For det med kopier eller elektroniske ansøgninger er ikke rigtig noget man bruger.

Og så kører man til El-Tor.

Og starter ud i kontoret for arbejdstilladelser. Hvor man har håndlavede skilte med, at man ikke må ryge, men alligevel accepterer at alle ryger – for det gør man også selv.

Kontoret er også et sted der fortæller mig, at vi skal holde holde op med at pive over manglende rengøring, støv- og affaldsproblemer hjemme i Danmark og lade være med at kræve så mange ergonomiske møbler, for det ser ud til, at man godt kan fungerer på andre præmisser … selvom jeg ikke selv har lyst til at være i det kontor, når de er nødt til at sætte gang i loftviften – for jeg er ret sikker på at det halve af loftet falder ned ved første rundgang med propellen.

Men manden var venlig og hjælperen løb frem og tilbage med forskellige papirer. Og efter et stykke tid sagde manden bag bordet, mange gange velkommen og vi fik at vide at vi skulle gå igen.

Næste step var at der skulle tages en blodprøve. Dog skulle vi først have en taxi hen til et andet kontor og aflevere et stykke papir, før vi kunne tage en anden taxi hen til hospitalet hvor blodprøven skulle tages.

Igen gik vi let og nogenlunde smertefrit gennem den del af processen og en tredje taxa kørte os hen til visumstedet. Dog skulle vi først lige stoppe ved et sted hvor vi kunne tage en kopi af mit pas, da jeg ikke havde sådan en med mig.

Ved visum-stedet, skulle der udfyldes et enkelt ark papir, der sammen med passet skulle afleveres bag skranken.

Og så skule vi vente.

og vente.

og v e n t e

Men vi havde begge en bog med og jeg nåede også lige at ordne mine negle og give mig selv en fransk manicure oppe ved skranken …

Og så for 91,25 LE fik jeg et års visum aka midlertidig opholdstilladelse og HJ fik sig også et visum.

Og turen tilbage til Sharm el Sheikh kunne gentage sig, nu bare i omvendt rækkefølge.

Inden jeg fik mit visum, skulle jeg tage stilling til om jeg ville ansøge om et halvt års visum med tilladelse til at rejse ud og ind af Egypten, eller et 1 år visum, der skal fornyes hvis jeg rejser ud af landet.

Jeg valgte det sidste … men hjemme i centeret fik jeg så at vide, at hvis jeg hade planer om at rejse ud, skulle jeg have haft begge dele … men det er åbenbart ikke være end, at hvis jeg på et tidspunkt skal rejse ud af landet, så skal jeg have suppleret mit nuværende visa med det andet visa.

 

Responses

  1. Vidunderligt!

  2. Hvor det lyder besværligt, men jeg har hørt fra med-studerene at det heller ikke er nemt her i landet og det KOSTER kassen. Jeg tror ikke der går lang tid førend i ikke lægger mærke til interiøret, man vender sig til tingende tilstand.

    Jeg undret mig bare, derfor min kommentar, det var ikke for at drille. Du har nok ret i, du kommer hele vejen rundt i dine indlæg og det er svært at kommentere. Men en fødselsdag hilsen skulle være muligt, synes jeg!

    Her i DK går tiden også med at vente, på foråret og vi er allesammen så klar.

  3. Jeps Sifka … det er godt at kunne krydse det af listen 🙂

    … og ja, Lea i forhold til danske forhold er det her rigtig nemt, jeg har allerede modtaget klager på min facebookprofil over at jeg tillader mig at pive over det her.

    For hjemme i DK er det noget med at sende 1,2 kg. papir til den danske stat, læse over 1000 sider lovtekst, for at komme udenom de forskellige finter, der er bygget ind i systemet for at forhindre, at ikke eu-borgere skal komme til det ganske danske land.

    Og ja, interiøret og bygningernes stand kommer man nok til at vende sig til – selv bor vi i en lejlighed, for loftet i badeværelset er ved at falde ned – i hvert fald alt pudset.

    Vi har sagt det til hende vi lejer lejligheden af – og er nu udstyret med en spartel, så vi selv kan skrabe de løse flager af, næste gang det bliver alt for meget!!

    Mht.kommentarer så var den helt fin og i orden, jeg har altid selv undret mig over at folk læser min blog men sjældent kommenterer og jeg ville rigtig gerne selv finde hvad der er hemmeligheden bag det .. for jeg kan jo se at jeg har 150-200 hits om dagen.


Skriv et svar

Kategorier

