Posted by: Rikke | 6. marts 2011

Basilikum og stuebirk

Det er svært at finde ud af hvad der er det naturlige planteliv her i Egypten og fra mine oplevelser, når jeg har kørt rundt i landet, så virker det som om, at der ikke er nogen naturligt vegetation, i og med at der kun er grønt, der hvor der er mennesker (og så rundt om Nilen).

Men her i komplekset hvor vi bor er der fint og grønt – men der bliver også vandet konstant.

Foran vores terrasse står et stort akacietræ, der filtrerer solens stråler og kaster et fint mønster ned på fliserne.

Bougainvilleaen er hyppigt brugt og slynger sig op af vægge og hen ad stolper og lyser op med sine mange farver i røde, hvide og gyldne nuancer – men man skal passe på med at komme for tæt på, for selvom blomsterne er smukke, så er den udstyret med nogen drabelige torne.

Noget af det der er sjovt for os nordboer, når vi kommer til de her dele af verden er, hvordan vores hjemlige potteplanter hernede bliver brugt som hække og vokser sig betydeligt større end hvad vi er vant til.

Jeg husker selv min egen benovelse første gang jeg kom til Gran Canaria og så hibiscus som store hegn og julestjerner som kæmpe buske.

Hernede bruger de også hibiscus som hegn sammen med stuebirk (eller ficus benjamina) der klippes i facon eller opstammes.

Men der er også en plante, som jeg har set anvendt på en helt ny måde: langs med stien foran vores terrasse vokser der store fine buske, med lange lilla blomster. Jeg havde registreret duften, men jeg havde ikke fået sat tingene sammen – for jeg kendte ikke til en sådan busk.

Indtil jeg sådan kiggede rigtig efter og opdagede, at det da var basilikum. Der hernede altså er en flerårig plante … og åbenbart også en fin lille havebusk.

Flere steder langs med vejen er der planteskoler, hvor man kan købe træer og kaktus og det er klart, at skulle man bo hernede fast i flere år, så kunne det være sjovt at prøve kræfter med en sydlandsk have og se forskellen i det .. men som det er nu, må jeg styre min havelyst med at kigge på de ting der vokser hernede … og med de danske haveblogs, der så småt er ved at vågne op til dåd derhjemme … og jeg sender en tanke til min egen have og på om gækkerne mon har stukket deres hoveder op af jorden og om jordbærplanterne har fået sat rødder under sneen.

Responses

  1. Åhe som jeg dog savner varme i luften her, hvor driverne stadig ligger tungt. I min del af landet har vi endnu ikke haft så meget varme men det kan jo ikke undgå at komme.
    Dejligt at din mor kommer på besøg og kan bringe nødvendigheder med. Dine boller ser lækkere ud på det nye bord.

  2. Men den kommer jo … den der sommer også til din del af landet … jeg er sikker, men det er altid mest mørkt lige lige før daggryn og koldest lige før foråret bryder igennem.

    Men når det gør – så er det så også bare det mere fantastisk 🙂

    Og ja, jeg glæder mig til min mor kommer – og bagningen er jeg ved at få styr på, ved brug af gryder, sølvpapir … det ligner et cirkus, men det virker.

  3. Sjovt og dejligt at læse om dine ” grønne betragtninger”.

  4. Tak Marie – og velkommen til 🙂


Skriv et svar

Kategorier

