Posted by: Rikke | 9. marts 2011

Kæmpe med havet vs. havets kæmper

Vi skulle bare ud lokalt i går.

Ras Um Sid – fint sted, morgen, første dykkerhold. Eneste båd derude. Sigten var ikke fantastisk – men planton i vandet, kan betyde store dyr i sigte.

Min makker havde 100 dyk på bagen, men kæmpede lidt med at trykudligne og afbalancere.

Og gudske lov og tak for det, for da jeg for x’ne gang kiggede op efter ham, kom den sejlede.

WUSH … et langt sejt træk med vingerne og så var den der:

Mantaen, djævlerokken – rokkernes konge. Et kæmpe dyr – en majestætisk fisk … og en ordentlig fætter. De kan blive mellem 6-8 meter i vingefang og du støder sjældent på dem her i Rødehavet og specielt ikke på denne tid af året.

Så det var en stor oplevelse og hele holdet var helt ekstatiske mens den sejlede forbi.

Undtagen hende med kameraet – for hendes makker havde også problemer, men han var dybere end hende så hun kiggede ikke op i det rigtige øjeblik … så jeg har snydt og brugt et billede fra vores fantastiske møde med mantaer på Maldiverne i 2007.

Og der er flere af dem her: Mantaer på Maldiverne.

Responses

  1. Årrrhhh hvor vildt. Sådan én (eller gerne flere) har jeg i den grad på ønskesedlen 🙂 Det er bare det vildeste dyr, kæmpestort og elegant.
    Lyder som om i er ved at falde til dernede og dejligt at der sker lidt igen turistmæssigt.

  2. De er nemlig bare så utrolig flotte og deres størrelse til trods meget graciøse – så det var helt klart dagens oplevelse, specielt fordi den kom helt uden varsel og slet ikke skulle være her på denne tid af året.

    Men heldige os oo00O =8-)

    På min ønskeliste er
    1) søheste!!!!
    2) delfiner under dykning (og ikke bare i overfladen)
    3) hvalhaj under dykning (og ikke bare ved snorkling)

  3. Ej hvor spændende – du må fluks poster flere billeder af live beneath the sea 😉 Er der ikke noget med at man kan klappe rokker ?
    Spændende!

    • Jeg har indtil videre undladt at dykke med kamera og bare fokusere på dykkeroplevelsen.

      Men da jeg var ude i går tænkte jeg på at jeg gerne ville have haft kameraet med, da jeg først så en longnosed hawkfisk (som jeg har fået peget ud en 3-4 gange før uden at se den) og derefter så en muræne der lå helt åbent og blev renset på en rensestation – to gode fotomuligheder.

      Så måske næste gang.

      Ellers kan du se fine billeder fra livet under vandet taget på ferie på Maldiverne her: http://www.23hq.com/visitsen/maldiverne


Skriv et svar

Kategorier

