Posted by: Rikke | 19. marts 2011

Den grumme natur

Efter at have været gravid i al den tid vi har kendt den – ser det ud til at katten Topper (tidligere kendt som Tophue) endelig er gået i fødsel (eller hvad det nu hedder for katte).

Men det er ikke det idylliske billede af kat, der finder fødekasse/angivet hjørne/sokkeskuffe eller lign. føder x-antal killinger højt spindende og lægger sig til at slikke og die afkommet.

Jeg har derimod kat, der er i tydelig fødsel – tydelig forstørret kønsorganer, blod på bagben, urolig adfærd – og det har stået på i et par timer. Hvad jeg ikke har er killinger, eller fødende kat.

Vi forsøgte at holde hende inde da det startede – men hun smuttede ud. Og siden har hun smuttet ud og ind. Jeg tror desværre, at hun allerede har født en killing eller to – for ellers burde der ikke være blod på bagbenene. Men det er efter hvad jeg har læst mig frem, til ikke normal opførsel at gå fra killingerne når først fødslen er igang.

Jeg har forsøgt at finde ud af om hun har et sted derude hvor eventuelle killinger ligger, men når jeg er derude så fløjter hun bare rundt forskellige steder, mens hun indimellem sætter sig ned og slikker sig bagi, eller kører underlivet over jorden, som en hund, der har problemer med analkirtlerne.

Selvom jeg kun har været med til en enkel kattefødsel tidligere – og jeg dengang kun var en 8-9 år, kan jeg godt gennemskue, at det her ikke er normalt.

Hvis hun ikke har født skulle der ikke være blod og hvis hun har født, burde hun holde sig til sine killinger. Har hun smidt sine killinger derude og er hun ikke ved dem, vil de sikkert dø snart, med mindre de er blevet fundet og ædt af nogen andre katte …

… og mig?

Jeg sidder her og kan ikke meget andet.

Det sidste er, at hun gerne ville ind. Så det har jeg ladet hende komme og hun har lagt sig i bunden af vores skab.

Måske betyder det, at der kommer nogen (flere?) killinger til verden – måske betyder det, at hun er færdig med arbejdet og naturen gør resten.

Responses

  1. Lyder spændende, mon den bare har sivet fra livmoderen? Tillykke med afkommet.

  2. Desværre er der ikke noget at sige tillykke med 😦

    Men tak for tanken.


Skriv et svar

Kategorier

