Posted by: Rikke | 20. marts 2011

Når klogeåge er rådvild

Det har været som at være hjemme med et febersygt barn i dag.

Katten har ikke viget fra min side hele dagen. Og det er helt klart bedst, når jeg sidder eller ligger og hun kan ligge helt klinet op ad mig. Når jeg bevæger mig rundt, følger hun mig som en lille hund og piver indtil jeg sætter mig ned.

Hun kigger på mig med store øjne og spinder hele tiden – men det gjorde hun også i morges da hun fødte og jeg ved at spinderi lige så vel kan dække over smerter som nydelse.

Overfor andre katte har hun klart ændret adfærd – hvis en anden kat formaster sig ind i huset eller bare for tæt på døren, drøner hun lige ud i hovedet på dem. Med rejste børster, hvæs og sømmene helt ude af vanterne.

Hun spiser lidt, drikker og virker ikke sløj eller sløv – men nok lidt træt.

Men det er ikke slut.

For lidt siden da jeg sad med hånden på hendes mave kunne jeg mærke liv derinde.

Ved ikke helt hvad jeg skal stille op – og kan heller ikke få fat på nogen af dyrlægerne. Men når jeg tidligere har fået at vide at en kattefødsel kan trække ud, også op til 24 timer, så håber jeg at naturen går sin gang … og at det går godt.

 

 

Responses

  1. Det er sgu da noget øv!

  2. Ja, det var ikke lige det jeg havde regnet med.

    Men nu har jeg læst lidt rundt på nettet, og der er åbenbart flere der har oplevet katte der har født levende killinger ovenpå en fødsel af døde … og med dage eller uger i mellem.

    Så den umiddelbare plan er at give hende ro og nærvær (hvilket man ikke kan undlade, da hun i den grad klister sig op ad mig) og så se tiden an.

    Så længe hun ikke bliver sløv eller får feber er der ingen fare – så må se om det ender med killinger, operation eller flere dødfødte.

  3. Måske kan man søge hjælp – sådan fra den ene blogger til den anden?

    http://www.vetran.dk

    Og ellers….

  4. Tak for ideen Mette – det havde jeg ikke tænkt på. Vil overveje at spørge Randi – men har siden sidst læst om flere eksempler på katte der aborterer et dødt foster og derefter går tiden ud med et eller flere levende.

    Lige nu virker katten frisk og killingen inde i hende levende .. så jeg håber på det bedste.

    … og velkommen til på bloggen her.


Skriv et svar

Kategorier

