Posted by: Rikke | 21. marts 2011

Begivenhedsrig morgen

Hele natten har jeg haft en spindende kat liggende klods op ad mig. Når jeg lagde en hånd på hendes mave, kunne jeg mærke det pusle og regere derinde. Det var klart liv..

Ved en 5-tiden pev hun og var urolig, gik hen til døren, men ville ikke ud. Eller ikke ud alene.

For da jeg tog noget tøj på, smuttede hun ud, mens hun hele tiden skulle sikre sig, at jeg var lige ved siden af hende.

Vagten ude på stien kiggede noget underligt på os. Men det er vel heller ikke hver dag at en kvinde med morgenhår, står og holder øje med en kat, der sidder og besørger i et af bedene.

Jeg lagde mig på sofaen og hun skulle igen ligge klods op ad mig … eller helst ovenpå min mave.

På et tidspunkt kunne jeg mærke at det strammede omkring hendes mave, ligesom bølger der gik op og ned over maven. Mellem bølgerne pustede hun kortåndet …. men stadig højt spindende.

Hun var lidt våd bag på og jeg troede at det måske var tis, indtil jeg kunne se at det måtte være mere end det, for der var en lidt større plet på lagnet, der ligger på sofaen. Det var ikke blod, og måtte derfor være fostervæske. Jeg kunne godt se, at det var tid igen og bad HJ om at komme med et håndklæde, så vi ikke svinede sofaen mere til.

Og der i sofaen, mens vi lå i ske, fødte hun så sin killing.

Den kom baglæns ud – og både kat og jeg var pænt desperate, da det der hoved ikke ville fødes … men til sidst kom det også ud og killingen havde pels og var fuldbåren og levende.

Til at begynde med virkede det som om at hun skulle til at æde killingen … men jeg fik hende styret over mod moderkagen og da den var ædt, blev killingen vasket som den skal og forsøgte at finde frem til en pat og en tår.

Pludselig tog fanden ved katten og jeg troede at hun ville til at æde den igen …. men hun ville bare flytte den … og nu ligger de så og får pusten inde i bunden af klædeskabet.

… og der får de så lov til at ligge, mens jeg får pusten igen …

… og hvis der er nogen der er kommet ind på siden her fordi de har søgt på kattefødsel, sædefødsel, killing født forkert vej, killinger, dødfødt killing … eller andet – sådan som jeg selv sad og google i går – så er det her den bedste beskrivelse jeg har fundet vedr. en fødsel af killinger: Kattefødsel i faser med billeder

Responses

  1. Til lykke med den lille ny!

    • Jeg takker på katten og killingens vegne … sikkert ikke en kæmpe nyhed i det store verdensperspektiv … men i min lille navle, var det stort

      • Vi fik fem killinger sidste sommer – født på skødet af min søn. Det er stadig en fantastisk oplevelse.

  2. Tillykke og velkommen til den lille killing. Og forøvrigt, jeg har ikke kidnappet lortepinden;)

    • Takker igen.

      … og er du nu _helt_ sikker på at du ikke har nuppet lortepinden … overvejer lidt om jeg skulle lave min egen, nogen gange synes man jo, at man står i lort til halsen og så kunne man jo måle om det var korrekt.

      (og til dem der undrer sig: jeg har videresendt en mail til Sifka, som handler om at den pind man måler fælleshusets septiktank med er forsvundet … aka lortepinden)

  3. Endelig endelig….. Har tænkt meget på Topper og dig i weekenden… Dejligt at du deler oplevelsen med os…:-)
    Jeg læser alle dine indlæg men det er første gang jeg kommenterer… Jeg opdagede din gamle blog i forbindelse med at du søgte plejefamilie til dine danske katte:-)
    Tina

    • Tak skal du have Tina – og velkommen til kommentarsporet 🙂

      … tænk, at min kattehistorie ender som søndagstanker i Danmark … det havde jeg alligevel ikke troet.

      Internettet kan meget – og jeg fandt da også nogen beroligelse i at læse andre steder at det godt kan gå godt, efter at det er gået skidt … og måske er der en anden der står med en lignede oplevelse, der engang falder over min historie.

      Men det er klart at det der må være sket er at det andet (måske andre) foster er gået til for 1-2 uger siden og har ligget og spærret for den levende killing. Naturen har så åbenbart gjort at det har skulle udstødes .. før den levende killing kunne fødes.

      Og selvom den kom omvendt ud (med bagpoterne først) så har den det fint og ligger og dier inde i skabet.

      … missebasserne hjemme i DK har det også godt … har lige set et billede af dem på min venindes facebookprofil hvor de ligger og gasser sig i sofaen sammen med hendes søn.

  4. I min navle er det også stort – så stort at jeg straks måtte ind og se om der mon var sket noget i løbet af natten. Det er der! Tak fordi du deler, og tillykke 🙂

    • du skal være så hjertelig velkommen … og jeg deler gerne videre 🙂

  5. Pyha, nu trænger I vist alle til en lur 🙂

    • det gjorde det … men nu er jeg ved at være vågen igen

  6. Hvilket drama. Det kræver gode nerver, især hvis man følger dit anbefalede link “Kattefødsel i faser med billeder”,men man kommer igennem det og bliver lidt klogere på kampen. Til lykke med den lille ny.

    • Ja, det har jo i virkeligheden trukket sig over 3 dage … selvom fødslen af den levedygtige killing ikke tog mere end 45 minutter fra jeg mærkede den første ve til killingen var ude.

      … og hvad stærke nerver angår, så er det jo godt at jeg ikke tog og postede et billede af kattefosteret 😉

      Kan dog godt røbe, at familiens mandlige islæt ikke deltog fuldt og helt i forløbet … det der med blod og fødsel er vist mest en pigeting i hans verden.

  7. Tillykke med ham/hende. Vi vil se billeder fra navngivning/barnedåben 😉

    • tak … og skal ske 🙂

  8. Nååå, tillykke med den lille.

    • Tak skal du have …

      I øvrigt Lea, jeg forsøgte at skrive en kommentar på din blog, men jeg kunne ikke komme til at vælge profil (der hvor man vælger var den meget minimeret), så jeg kunne ikke lægge en kommentar.

  9. Det lyder mystiks, jeg kan ikke se noget forandret. Håber det går over af sig selv.

    • Kan se at den er i orden nu …

      Til gengæld, skal du nok ændre din henvisning til din blog, når du kommentere … som det er nu står der bare “strikkerforlyst.dk” og ikke den korrekte adresse: http://strikkerforlyst.blogspot.com/ … og det gør, at man ikke bare kan gå direkte over til blog og din smukke forårsbeskrivelse 🙂

  10. […] Så er det efterhånden 4 uger siden at Killing kom til verden. […]


Skriv et svar

Kategorier

