Posted by: Rikke | 25. marts 2011

Ris til egen (bolle)røv

I ren trods … (hej jeg hedder Rikke og jeg er voksen) … og frustration over, at jeg var ked af det og sur og at det drænede mig for energi – når jeg ved at jeg kan og burde vende følelserne til noget mere positivt, men åbenbart ikke evner det lige i dag … besluttede jeg mig for at gå igang med at bage – selvom jeg ikke har ryddet op og gjort rent.

Så mellem opvask, dykkerbøger og rent tøj der skal lægges sammen klaskede jeg en dej sammen til en gang knækbrød, en bolledej og et forsøg på et brød, lavet på en alternativ måde.

Jeg fik engang nogle knækbrød af en bekendt – de var drøngode og jeg blev lovet opskriften, men fik den aldrig. Men efter hvad jeg husker var den nogenlunde som dem man kan finde på nettet – og basalt set er en masse kerner, og frø, olie mel og vand.

Mine blev lavet af det der var i huset – sesamfrø, mandelflager og nigella frø, groft og fint mel, olie og vand … da den ene plade var rullet ud opdagede jeg at jeg havde glemt salt i dejen og dryssede salt over den udrullede dej og tilsatte salt til den anden potion.

Men det er som om at mit humør smitter af på bagværket – for den første plade blev smagsløs og kedelig, den anden plade var ikke til at få bagt helt sprød og den sidste blev brændt på, inden uret ringer.

Så nu overvejer jeg hvad jeg skal gøre for at ryste mit dårlige humør af mig … og selvom jeg ikke bliver glad af rengøring og oprydning – så ved jeg at jeg nyder det bagefter, så jeg tænker lidt på om jeg med de viden kan tricke mig selv op af sofaen og igang….

Responses

  1. Kære Rikke
    Jeg anbefaler en løbetur – en god lang en – og så en tur i liggestol med en god bog!
    Kh C

    • Hej Charlotte … og velkommen til 🙂

      Godt råd … men jeg startede dagen med en løbetur, så jeg magtede ikke rigtig en, men jeg lagde mig ind i soveværelset og betragtede mismiraklet og læste derefter i min gode bog … og humøret er noget bedre.

      Men måske det ville komme helt i top, med en svømmetur i pølen … og en time i solen med den gode bog.

      Glemmer hele tiden at der egentligt er frit valg på alle hylder og at hvis jeg ikke får ryddet op og gjort rent i dag … så er der også en dag i morgen – og vi overlever nok, selvom 50m2 mudret til i ting, er svært for en “støjhysteriker” som mig.

      Tror jeg vil lade den der svømmetur komme an på en prøve 🙂

  2. Jeg ved ikke lige, hvad der skal til for at gøre dit humør bedre, men jeg ved at jeg rigtig gerne vil skrive en opskrift til dig på de knækbrød:

    1 dl. hørfrø
    1 dl. sesamfrø
    1 dl. solsikkekerner
    1 dl. græskarkerner
    3 (½) dl. mel (jeg plejer at snuppe half ‘n half af hvede & grahams)
    2 dl. vand
    1 dl. olie
    1 tsk. bagepulver
    (jeg synes godt den kan tåle 1 tsk. natron for at gøre dem mere sprøde)
    Lidt salt

    Jeg håber dit humør bliver bedre i løbet af dagen 🙂

  3. Tak skal du have Anita – det ligner den jeg husker jeg fik mundtligt, så det er nok den samme.

    Men det er lidt underligt, for selvom jeg har set masser af græskar og solsikkekerner – så har jeg kun set dem ristet, saltet og med skaller på.

    … men måske jeg skulle gøre det til et eftermiddagsprojekt at pille 2 dl. græskar og solsikkefrø ud af deres skaller – det vil sikkert have en terapeutisk effekt … og så vil det ikke gøre noget at jeg undlader saltet en anden gang 🙂

    • Det vil nok ende med at få dig til at finde noget andet at være i dårligt humør/irriteret over. Eller noget ;-D

  4. Et rigtigt godt raseri anfald, det virker for mig. Fyldt med dejlig energi. GRRR.

    Hvad med en pandekage dej uden sukker og mere mel, drys nødder, frø, kokos krydderurter eller hvad du har direkte på panden, steges i kort eller længere tid til de er som du vil have og så spise dem som rulle(etellerandet) eller sprøde små stykker snack.
    Kogte ris kan også bruges i dejen.

    Bliver de brændte, smid dem efter gadefejeren når han nærmer sig jeres terrasse:-))

    • Lyder som en herlig snack Lea – det må jeg klart prøve en dag.

      Elsker alle former for pandekager.

      Ville nok skabe noget støj, hvis jeg begyndte at kaste pandekager efter de folk der går og ordner haverne her … men katte ville nok blive glade og tænke at det er mad til dem 🙂

  5. […] der igen er lakridser til maven, forskellige frø og kærner til mere eksperimentring med hjemmelavede knækbrød, sild til påskefrokost … og endelig bacon til ren og skær […]


Skriv et svar

Kategorier

