Posted by: Rikke | 2. april 2011

Når lydbøger bliver en teknisk udfordring

Jeg har altid været glad for biblioteket.

Lige fra jeg trådte mine barnesko i det lokale og sad og åd slik med min veninde, mens vi gennemtravlede børnebøger og tegneserier, til da vi forrige sommer opdagede, at man helt gratis kunne downloade film fra biblioteket og sad i en regnvåd ferie og gnaskede os gennem den ene film efter den anden.

Og min glæde blev ikke mindre, da jeg hernede opdagede, at man kunne downloade lydbøger fra biblioteket.

Jeg så mig selv med danske ord i ørene, mens jeg lå og kiggede ud over det blå Rødehav.

Men så nemt skulle det ikke være.

Det ellers nemt nok at downloade og få åbnet bogen. Jeg kan skam også afspille bogen fra PC’en. Men når man så skal have filerne over på et bærbart medie, begynder problemerne.

Første del er, at man ikke kan overføre filerne til sin iPod.

Men så nemt lod jeg mig ikke slå ud – en sød bibliotekar gav mig et tip om at købe en billig MP3-afspiller til projektet, så jeg gik ud købte en sådan.

Mærket et jWin og den har det fulde navn JXMP144   Integrated USB plug MP3 Player w/LCD-4GB.

Det lyder fint nok til at kunne virke, ikke?

Og det er så her den tricky del begynder.

Jeg kan godt overføre filerne til MP3-afspilleren… og så alligevel ikke.

Jeg kan ikke få dem over ved at bruge synkroniseringsdelen i Windows Media Player – når jeg gør det så får jeg at vide at synkroniseringen er fuldført, men må alligevel konstatere at filerne ikke er overført.

Til gengæld kan jeg godt overføre filerne ved at trække dem over via stifinderen, og når jeg gør det kan jeg godt afspille dem på computeren via MP3-afspilleren, men når jeg forsøger at gøre via MP3-afspilleren det får jeg at vide, at jeg har “No Authority”.

Jeg kan forstå så meget, at filerne fra biblioteket ikke er almindelige MP3-filer, men er beskyttet og at det åbenbart hedder WMA-filer, og at afspilning af filerne kræver, at det digitalemedie understøtter WMA/DRM 10.

Og jeg tror at det måske er der problemet ligger, for når jeg forsøger at tjekke min MP3-afspiller ud, så ser det ud til at den understøtter afspilning af WMA men ikke WMA/DRM 10.

Når jeg så læser op på det (tak google for hjælpen) så burde jeg kunne opgradere min afspiller her hos Microsoft og efter at jeg har sikret mig, at jeg leger i Explorer og har slået pop-up muligheden til, kan jeg da også installere et eller andet.

Men det gør ingen forskel.

Når jeg synkroniserer via Medie Playeren får jeg ikke overført filerne – og når jeg gør det via stifinderne, har jeg ikke autorisation til at spille dem.

Og ja, det er kun den her skide biblioteksbog der bøvler – alt andet går som smurt … men de andre filer kan jo iøvrigt også overføres til iPod’en, som har en meget bedre lyd, end denne her MP3-afspiller.

… og efter at have bøvlet med det her i 2 times tid … når jeg nu alligevel ikke kan sove længere end til kl. 4 .. så kaster jeg håndklædet i ringen.

Det har ingen værdi for mig, at jeg kun kan afspille lydbogen på min PC og det er ikke godt nok for mig, at min normale MP3-afspiller ikke virker og at den MP3-afspiller jeg decideret går ud og køber til projektet, heller ikke virker.

Så kan man sige at det vel ikke er bibliotekets problem, at jeg er for dum til at købe den rigtige afspiller og det er fuldstændigt korrekt.

Men biblioteket har et problem, når det de udbyder åbenbart kræver så specifik en teknik, at det ikke er standard på de ting almindelige mennesker går ud og køber.

Og når jeg ikke kan finde ud af det, er det stensikkert at min mor eller andre som hende – der klart er målgruppen for lydbøger – heller ikke vil kunne finde ud af det.

Jeg må desværre sande, at biblioteket er bange for at jeg videredistribuere denne her lånte lydfil, at det de reelt gør, svarer til at de låner mig en bog, men lænker den fast til skranken, så jeg ikke kan forlade biblioteket med den … for det kunne jo være at jeg ville gå ud og kopiere den til andre.

Og det er jeg egentligt lidt skuffet over.

Responses

  1. Åh jeg kender det bøvl – og du har ret det er noget med DRM der ikke er der. Digital Rights Managment som skal sikre at du ikke bare kopierer filerne men derimod gør så bogen forsvinder når lånetiden udløber.
    Håber du får det til at fungere…

    • ja, jeg skulle åbenbart have læst på lektien _inden_ jeg købte MP3’eren …

  2. Jeg er fuldstændig enig og bruger selv ingen af bibliotekets digitale tilbud – på trods af at jeg selv er bibliotekar og i princippet synes ideen er fantastisk. Det er bare for besværligt at bruge det. Men jeg vil godt understrege at det ikke kun er bibliotekernes ansvar. Det er i høj grad industrien – forlagene, forfatterne, pladeselskaberne, musikerne og copydan som gerne vil sikre at deres produkter ikke kopieres. Så bibliotekerne skal opfylde mange omstændige krav for overhovedet at få lov at låne noget ud. Stod det til bibliotekarerne alene, så tror jeg vi ville forære alt væk og droppe alle gebyrer og den slags besværligheder.

    • Det er bare ærgerligt at det skal være så besværligt når det kommer til lyd – for sådan er det jo ikke med bøger, som man jo også kan kopiere.

      Et eller andet sted kan jeg godt forstå at det skal være sådan med musik … men med _lydbøger_! Danske lydbøger endda – hvor stort et sort marked kan der egentligt være lige der?

      … og ja, bibliotekarer er et venligt folkefærd og ville sikkert forære det hele væk. Så alt magt til bibliotekarene! 🙂

  3. Og ps, jeg er ked af at du blev lokket ud i et køb. Men glad for, du synes jeg er sød alligevel!

    • … du virker sød 🙂

      og hvis jeg ikke har fået sagt velkommen her i kommentarsporet, så skal jeg da have gjort det nu.

      Og de 150 kr. jeg har brugt i forløbet overlever jeg nok – og det er fint at have et stykke billigt isenkram til at tage med ud i båden, så gør det ikke så meget hvis der skulle ske noget med den.

  4. Hej Rikke, jeg bruger et freeware program, der hedder Format Factory, når jeg skal lave f.eks WMA filer om til MP3 og konvertere andre filer.
    http://www.pcfreetime.com/

    • Det vil jeg da kigge på – men spørgsmålet er om de kan bruges til de der DRM-filer, men det er da et forsøg værd.

      … og velkommen til på bloggens kommentarspor.

  5. Jeg tror problemet er, at du ikke har fået filerne “låst op” før du overfører dem. Jeg har haft samme problem med bibliotekets lydbøger.
    Det løses (for mig) på denne måde: Inden jeg overfører filerne til mp3-afspilleren, beder jeg media playeren på computeren om at afspille første “sang”. Den siger så at den behøver en licens (eller tilsvarende), og jeg indtaster så mit biblioteksbrugernavn og pinkode. Det gør, at alle tracks’ene låses op, og når jeg efterfølgende overfører dem til mp3-afspilleren kan de afspilles uden problemer (i den måned man må have dem).

    • Det står lidt bedre forklaret her: https://netlydbog.dk/faq/overf%C3%B8rsel-til-mp3-0 Der hvor det gik galt for mig var, at jeg overså at man skulle starte afspilning i media player for at få licensen til at virke. Efter at jeg gjorde det, så virker det fint for mig.

      • Tak for hjælpen – og velkommen til.

        Har selv tænkt på om det var problemet – men filerne er låst _op_ og det underlige er, jeg godt kan spille filerne på pc’en via MP3-afspilleren, men ikke på MP3-afspilleren via MP3-afspilleren.

        Jeg tror det er det der den der DRM-ting der driller – og at afspilleren godt nok kan afspille WMA-filer, men ikke WMA/DRM-filer.


Skriv et svar

Kategorier

