Posted by: Rikke | 6. april 2011

Søvn og stress

Der er ingen tvivl om, at når man er et “gammelt stresstilfælde”, så kan man ikke tåle, at miste sin nattesøvn.

Jeg har en gang tidligere oplevet, at en uge uden søvn, kastede mig ud på grænsen af stress igen og selvom det kun tager en uge at nå ud til grænsen, så tager det fire gange så lang tid at komme tilbage til start.

Derfor er det rart at mærke, at jeg allerede efter en enkelt nats ordentlig søvn, er i bedre form igen. Ikke på toppen, men meget meget bedre end de sidste to dage.

Jeg har seriøst svært ved at acceptere, at jeg stadig er så skrøbelig, at en uge med mangelfuld søvn og følelsesmæssig oprørthed over en (skide) kat, kan slå mig ned. Men det kan det.

Måske også fordi det blev kombineret med en masse dykning, som selvom det er dejligt, også er hårdt ved kroppen.

Min kæreste har på 2 måneder tabt i omegnen af 6-7 kg ved dykningen, selvom han spiser mere og federe end normalt. Selv har jeg hverken dykket lige så meget, eller tabt mig noget nævneværdigt … men jeg kan mærke, at jeg får brugt mig selv når jeg dykker intensivt.

Og det er vel ikke så underligt at kombinationen med at være ude og hænge følelsesmæssigt, sove for lidt og for dårligt og trække på de fysiske ressourcer gør noget ved en.

Så det var en rigtig god beslutning jeg traf, da jeg valgte at lade morkatten sove hos Dr. Dyrlæge og overlade killingen til en fostermor, så vi kunne få en ordentlig nats søvn.

Responses

  1. Uha Rikke, du formår altså ofte at få sat de ganske få- og rammende ord på, som får mig til at sidde her og nikke genkendende, og det er rart, når nu jeg er blevet meget mere ordfattig end tidligere – eller i hvertfald med mindre lyst til at give offentligheden et indblik i min hverdag. Som også – igen – har haft alt for meget negativ stress og en klamren sig fast til kanten for ikke at falde til bunds. Tak fordi du taler og gør det på en måde, som jeg kan genkende mig selv i 🙂

    ***

    Jeg tror det var en rigtig god idé med dyrlægen og fostermor’en. Jeg har også tænkt på, hvordan det skulle gå, når nu Jeres tid i Egypten er forbi og hvad med dyrene osv. Vil det ikke være utrolig svært at skulle give slip for at rejse hjem?

    Nå men, som du kan se, så følger jeg jo ivrigt med fra sidelinjen, men jeg gør det via RSS og så kommer jeg og siger Pip, når jeg ikke kan lade være 😉

    • Tak for ordene Anita – altid dejligt at få at vide at nogen synes om det man skriver.

      Med hensyn til kattene, så er det bare en midlertidig løsning … hvis såfremt i fald at alting går som det skal, er planen at kattene kommer tilbage.

      Dr. Dyrlæge vil finde et sted til killingen, når den er stor nok – men der er ikke meget “salg” i voksne katte, så der er pt. ingen der vil overtage Topper, så det gør vi.

      Hvad vi gør når vi rejser, ved vi endnu ikke – og der kan nå at ske hundrede forskellige ting, så det har vi valgt at lade hænge i luften, indtil videre.

  2. Hm, tænker med det her stress…det burde ikke komme pga. så “lidt” (ikke for at forklejne, men bare køligt (og kærligt) konstatere). Jeg ved godt, at har man én gang haft stress, så er det næsten som at ha’ fået allergi og man reagerer på samme måde mentalt, som en allergiker, når man bliver udsat for stresspollen. Kroppen har konstateret og… action.

    Selv har jeg oplevet fuldstændig det samme og har en kort overgang gået hos en psykolog, der er ekspert i emdr. (se mere på emdr.dk) Tesen er, at har man været udsat for traumer (og det er seriøs stress også), så bliver ens hippocampus og amygdala slap (bed mig ikke om at forklare i detaljer :-S, noget med cortisoler, men forstår konceptet).

    Det korte af det lange er, at jeg har gået hos psykologen fem gange og har fået emdr to gange. Mit udsyn er nu meget mere positivt og jeg føler mig – næsten – lige så stærk, som da jeg var yngre og oven i købet meget mere afklaret, fordi vi var helt nede og grave i, hvad der egentlig skete med mig som 3-årig og frem.
    Resten er bare pillearbejde og holden fast.

    Måske er emdr noget for dig?

    Kærligst

    Susling

    • Lyder rigtig interessant – og jeg forstår hensigten bag ordene og tak for det.

      Kan heldigvis konstatere at to nætters ordentlig søvn og to dages restitution af kroppen har fået mig på omgangshøjde igen – så det er meget tydeligt for mig at fysikken og psyken hænger tæt sammen, og jeg har helt klart lært hvad min søvn betyder for mig.

      Min sidste arbejdsplads henviste mig til en erhvervspsykolog der arbejdede med tankefeltsterapi og umiddelbart virker det som om, at det og det der emdr arbejder med nogen af de samme ting.

      Når man først er kommet sig over en psykolog, der sidder og banker en på hånden, beder en om at følge hendes finger med blikket og derefter tælle til 5 og nynne nogen toner – så virker det som en ret effektiv terapiform – og helt klart medvirkede til at jeg endte her hvor jeg er.

      … men da alting brændte på i sidste uge glemte jeg bare hvad jeg har lært, men din kommentar har fået mig til at huske det og jeg vil forsøge mig med noget selvbehandling, til lige at toppe velværet op.

      Man kan se behandlingen her: http://www.tankefeltterapi.info/pdf/TFTbrochure_nov_06_lille.pdf

  3. Rikke – tak fordi du forstod den gode intention. Ser ud til at være nogenlunde samme teknik vi begge har haft gavn af. Lidt underligt, men hvis det virker, så er jeg græsk katolsk.

    Og ja…det er lige det der med at holde fast og huske på det man har lært. Enkelt sagt, men saft suseme svært til tider :-/

    • no worries … og ja, jeg følte mig som noget af en idiot da jeg sad der og blev banket på og sang toner – men jeg følte mig heller ikke som en helt da jeg tidligere fik sat nåle i mig for at blive helbred for helvedesild … men der er mere end traditionel vestlig medicin der virker på folk og deres dårligdomme.

      … men jeg skal da ikke være bleg for at indrømme, at det betød noget for mig, at det var en anerkendt erhvervspsykolog, med et godt rygte, der sad og bankede på mig … og at ham med nålene også var uddannet læge…

  4. Jeg lader heller ikke hvem som helst stikke i mig eller grave i mit hovede 🙂


Skriv et svar

Kategorier

