Posted by: Rikke | 11. april 2011

Alt hvad du ønsker dig

Har du nogensinde overvejet at holde fri i et år?

Sådan rigtig tænkt over hvad du skulle lave, hvis du ikke skulle lave det du plejer at lave?

På en eller anden måde er det rimeligt grænseoverskridende når man har (nærmest) uendelige mængder af tid til rådighed. Når det strækker sig foran en som en åben landevej.

Og jeg glemmer det hele tiden.

Glemmer at jeg kan hvad jeg vil.

At jeg kan hoppe i sengen og spise chips og is til morgenmad hvis det er det jeg vil. At jeg kan løbe en morgentur, træne og trimme min krop hvis det fornøjer mig.  At jeg kan se verden og lade verden se mig. At jeg ikke behøver at begrænse mig på nogen måde.

At verden er min østers og at jeg har frit valg på alle hylder.

Og alligevel falder jeg ned i hverdagens gryde og sørger for at der er købt ind til aftensmad, og sætter dej over til brød, der skal bages inden det bliver surt af overhævning, vasker tøj, giver kattene medicin og nuller dem på maven og skælder kæresten ud over, at han ikke gør toilettet rent efter sig.

Jeg føler mig lidt ligesom den lottomillionær (og det er altid den type der vinder) der siger, at han vil bruge gevinsten til en ny græsslåmaskine og sætte resten i banken. Og jeg har altid påstået, at hvis jeg vandt skulle pengene bruges vildt og effektfuldt.

… skal så bare lige lære at gøre det samme, med al den tid jeg har fået til rådighed – så det hele ikke bare går op i katterier og husarbejde.

Responses

  1. Du har ganske ret,jeg har som dig hele dage til rådighed.
    Så er det med at få noget dejligt ud af den, men her er det også bare mig , der får dagligdagen til at glide med vask, indkøb, madlavning osv, men jeg er så heldig at have børn og børnebørn rigtig tæt.

    I går besøgte jeg Sofie ( mit barnebarn på 11år med down syndrom). Hun var lige kommet hjem fra skolen i Viborg med små læsebøger i tasken. Hun har ikke så meget sprog, men mestrede at læse de korte sætninger under billederne for bedstemor. Det var rigtig stort både for hende og mig. Vi elsker hinanden, det viser hun ved at lave en rigtig krammer foran sig selv.

    I aften vil jeg i god tid besøge et genbrugssted, for derefter at tage til en koncert med tværfløjter i Silkeborg Kirke. Det er elever fra Den Kreative Skole, der vil underholde. Jeg glæder mig– børn og musik er så livsbekræftende.

    • Det lyder som om at du har et dejligt liv Marie – og forstår at sætte pris på tingene. Og meget omkring livsglæde handler jo netop om det.

      Kan godt forstå at du var glad og stolt over dit barnebarns læsefærdigheder – det må være stort.

      Og et eller andet sted handler det jo også om at få lært at sætte pris på dagligdagens opgaver – vi bruger jo mange timer på det hver dag.

      Men helt dertil er jeg endnu ikke nået – og måske når man først der, når man holder op med at være sur over at skulle rydde op efter andre – og det ved jeg ikke om jeg nogensinde stopper med 🙂


Skriv et svar

Kategorier

