Posted by: Rikke | 15. april 2011

Alle gode gange 5

Nogen gange er den første løsning den rigtige – og alligevel kan den gå hen og være forkert.

Vi har haft nogen udfordringer med vores internet.

For at sige det mildt.

Det var et problem … og så blev det løst … og det er en lang historie:

Det har taget en ½ time at logge på mailen og i tirsdags brugte jeg 5 timer på at sende en mail, med et vedhæftet brev, til min kærestes mor. Radioen har haft klumper og alt i alt har vi ikke kunne bruge nettet som vi plejer.

Systemet hernede er at vi har et bærbart net på en USB. Til den kan man købe forskellige pakker hvor man for en pris får 2, 4, 6 eller 8 GB pr. måned. Hvis man bruger sin datamængde op, har man stadig internet, men med en meget lavere hastighed.

Vi startede hernede med en 2 GB pakke, men da vi havde brugt en op på en uge, gik vi over til 8 GB.

Det viste sig at vi ikke havde brugt alle 8 GB, så for at at spare lidt penge gik vi ned til 6 GB denne måned.

Efter ca 10 dage gik hastigheden ned. Vi undrede os, men tænkte at så måtte vi have brugt vores datamængde og min kæreste tog ud for at få fyldt noget mere datamængde på sim-kortet.

Men der skete ikke en pind, nettet var fortsat langsomt og udlideligt – og det store internetshow kunne tage sin begyndelse.

Først tog jeg derud alene. Fik at vide at der ikke var noget at gøre; udbyder havde et problem, så alle forbindelser var langsomme. Vi måtte bare vente på at det blev bedre.

Det blev det så bare ikke.

Og jeg tog derud igen da der var gået en uge. Jeg fik den samme historie om det langsomme internet. Men i mellemtiden havde jeg tjekket med min veninde der var hernede og hun havde ingen problemer med sit net … hvilket jeg fortalte ….i ikke helt så lyserøde toner.

Så det fik manden til at gå igang med at afinstallere og reinstallere det program der kører netforbindelsen.

Det tog sin tid og en generelt strømafbrydelse i området gjorde ikke noget for hurtigheden …

Men et par timer senere uden gevinst, opgav manden og jeg tog hjem med uforrettet sag og besked om at den generelle forbindelse stadig havde problemer, og måske havde min veninde en anden linje end mig. Og så kunne jeg i øvrigt forsøge at reinstallere programmet – efter kl. 22.00.

En reinstallering gjorde intet og det gjorde yderligere venten på “at det generelle problem blev løst”, heller ikke.

Så nu begyndte vores eget detektiv arbejde.

Det viste sig at når jeg brugte min venindes usb/sim-kort så havde jeg ingen problemer.

Så endnu engang gik vejen forbi udbyders biks …. denne gang var vi tre mand høj med pc’er og usb’er.

Først fik jeg at vide at pc’en åbnede siderne med normal hastighed – men da min veninde, så viste hvor hurtigt hendes pc kunne åbne siderne, gik forklaringen på, at det var min pc, der bare var langsom og først da vi puttede hendes usb/sim-kort i min pc, accepterede han, at der var et problem.

En time senere – efter at vi havde testet og krydstestet, var han så kommet frem til at problemet lå i mit simkort … og for 5 LE kunne jeg få et nyt simkort.

Det nye simkort kunne ikke aktiveres umiddelbart, så det var først her i dag at vi kunne teste vidunderet.

(…..og hvis du har hængt på indtil nu tager jeg hatten af … er selv ved at være noget træt på det her tidspunkt).

Det viste sig (næsten selvfølgeligt) at problemet ikke var løst.

Og mens min kæreste gav op og sagde at fremover gad han ikke det her, og når det skulle være så besværligt, så måtte han bare gå på internetcafé, når behovet opstod … så pakkede jeg endnu engang tasken med pc’en, min og venindens usb/simkort og tog for 5 gang en taxa og kørte de 6-7 km ud til det center, hvor udbyder har sin biks.

Og efter at være mødt op med fråde ud af munden, ild ud af næsen og de vredeste øjne i miles omkreds, mødte jeg en fuldstændig afslappet og behagelig ung mand, der i løbet af 5 minutter løste problemet.

Og problemet?

Jammen, det var da at vi havde opbrugt vores datamængde. Og det kunne godt være at vi havde en kredit på vores konto, men det var to forskellige systemer – men for en penge kunne jeg da bare købe en ekstra GB datamængde.

Så det gjorde jeg og jeg kan så bare konstatere, at det vi sparede ved ikke at købe 8 GB i månedens datapakke har vi brugt to gange i taxapenge, alle de gange vi er taget herud og har forsøge at få fikset problemet.

… og hvad vi så har brugt al den datamængde til, det skal jeg vist lige have en snak med min kæreste om!!!

Skriv et svar

Kategorier

