Posted by: Rikke | 18. april 2011

Karamelkogning for uøvede

Man kunne jo tro, at det første jeg ville kaste mig over efter mit “struktur og orden-indlæg”, ville være noget fornuftigt, ordentligt og voksent.

Men sådan skulle det ikke gå.

Lige da jeg var kommet herned, og så jeg et indlæg om muscovadokaramel på en engelsksproget blog. og samme dag fandt jeg en pakke lys muscovadosukker i en af butikkerne. Jeg har ikke kunne genfinde det indlæg der tændte for min inspiration – og efter et enkelt mislykket forsøg på at lave karamelsovs, gik projektet lidt i glemmebogen.

Der var så mange andre ting, og det jeg troede var piskefløde, viste sig at være noget syrligt noget der mindede mere om kærnemælk end fløde. Havde eller ikke målebæger eller vægt til rådighed.

Men forleden fandt jeg en lille karton piskefløde og med karamellerne i baghovedet blev den puttet i kurven og idag fandt den vej til gryden.

Uden glykose, sirup, sukkertermometer, vægt eller målebærger havde jeg brug for en simpel opskrift og jeg gik til værks efter en opskrift fra Arla.

Sukkeret blev målt op i et tomt glas, efter at jeg med vand fra en halvliters flaske havde sjusset mig frem til hvor meget en deciliter fyldte. Jeg brugte 2 dele muscovadosukker til en del almindelig rørsukker. Sirup blev erstattet af en sjat honning. Massen blev også tilsat smør, og da mit smør var usaltet, fik det hele nogle drys med fint salt, for at fremhæve smagsnuancerne. Jeg gav også massen en sjat riseddike med samme baggrund som saltet.

Og så fik det lov til at koge.

Og koge og koge og koge.

Til den blev sej og lækker og boblede som en vulkan, der skal til at gå i udbrud.

Selv uden koldt vand kunne det klare karamelprøven, men jeg lavede den alligevel, bare for at være på den sikre side – og det så ud til at massen var kogt tilstrækkeligt ind.

Den færdige masse blev hændt i en braddepande foret med oliesmurt bagepapir – og der står den nu og venter på at blive afkølet.

… og jeg venter på at det hele køler af – og tænker på at forme karamellen til små påskeæg, der skal overtrækkes med chokolade.

Responses

  1. […] længe gået og puslet med en ide om at gentage karamelkogeriet og forsøge mig med en gang […]


Skriv et svar

Kategorier

