Posted by: Rikke | 18. april 2011

Struktur og orden

Jeg kan mærke på mig selv, at det er lidt for nemt, at lade den ene dag tage den anden og bare lade tiden flyde, når man ikke har noget job eller nogen rigtige forpligtelser.

Tror nu også at det har været noget jeg har haft brug for, for at restituere.

Men jeg kan også se og mærke, at jeg ikke kommer omkring en brøkdel af de ting jeg gerne ville bruge tiden til, når jeg bare lader tiden flyde.

Det er underligt men sandt; når man har uendelig tid, er det som om at tiden skrumper og man når mindre og mindre med den tid man har til rådighed.

Så jeg tror at jeg skal have gendigtet mig et “hverdagsprogram”, så jeg kommer videre med at dyrke noget motion, får lært arabisk, arbejdet med mine hænder, dyrket daglig meditation – så jeg kommer bare lidt beriget tilbage til hjemlandet om 9½ måned.

Jeg må sande at for mig har “fridage” og “ferie” større værdi, når jeg har noget at holde fri og ferie fra og at jeg fungerer bedst når jeg opsætter mig mål og arbejder mig hen mod dem.

Så jeg tror at “slappertiden” synger på sidste vers, og at jeg nu skal igang med at få oplistet og struktureret hvad jeg vil bruge min tid hernede til, og lægge en plan for at få det gennemført.

At jeg sidder her kl. 7, i løbetøj og klar til en tur derude på vejen, er en rigtig god start på planen.

Responses

  1. Kender godt den fornemmelse, hvor man før en ferie har en masse planer for, hvad der skal nåes af kreative og lærerige aktiviteter.

    Og når ferien så er forbi, står alle projekterne urørte hen. Men til gengæld er der blevet restitueret, og der er jo heller ikke dårligt.

    Men nu er der jo en forskel på 3 uger og et år – og jeg ville helt klart også være nødt til, at “lave nogle aftaler” med mig selv, for ikke at drysse tiden væk.

  2. Der er ingen tvivl om at jeg har haft brug for at “lave ingenting”, restituere og bare lade livet komme til mig.

    … og alle de dage hvor jeg har været ude og dykke har jo været fuldt besat, ligesom jeg har taget mig af tusinde praktiske ting med flytning, katte, flere hold gæster og dumt internet osv.

    Men jeg kan også mærke, at nu er det nu … så hvis jeg ikke skal komme ud af året med en oplevelse af at have spildt min tid – så skal der puttes nogen mere konkret ting ind i tilværelsen.

  3. Man skal også passe på som pensionist 🙂

    • Ja, det kan jeg forestille mig – men jeg synes at alle dem jeg kender, der er gået på pension, har så travlt, så travlt – men det er måske for at undgå at gå i frø?

  4. Alting med måde,vi skal jo ikke have ligeså travlt som da vi arbejdede,men jo heller ikke gå i frø,der skal være en balance.Der er jo en årsag til at man er folkepensionist,alder f.eks. 🙂

    Der loves også varme her i Påsken,20-25 grader,så må vi i haven..
    jeg følger din have hos Sifka 🙂
    Connie

    • Ja, alt med måde – derfor har jeg også fulgt op på morgens løbe- og svømmetur med en gang hjemmekogte karameller 🙂

      … og så må I ikke martre mig med det gode danske forårsvejr – jeg er _så_ misundelig og ville bare så gerne være hjemme i haven, bare i påsken!!

      – og jeg kan godt forstå at du følger Sifkas haveeventyr, det lyder også som om at hun er rigtig god til at få fuld nydelse ud af lånet 🙂

  5. Det er ikke lige mig med al den struktur, men jeg er aldrig ked af det jeg ikke når.

    Hænger det sammen orden og meditation?

    Lækker karameller, har du prøvet at koge en dåse Kondenseret Mælk, det bliver lækker karamel til lidt is eller i kaffen. Umm det er godt.

    • I min verden hænger det godt sammen – orden og meditation.

      Da jeg tog et kursus i mindfulness var beskeden at man skulle mediterer hver eneste dag, det har jeg ikke levet op til siden jeg kom herned, bl.a fordi jeg ikke har haft struktur og orden på min hverdag.

      Så mere struktur og orden skal bl.a. sikre mig at jeg får mediteret hver dag.

      Vi er sikkert forskelligt indrettet og lægger måske også forskelligt i ordene, men jeg er sikker på at noget mere struktur og orden på mine dage, vil give mig mere overskud til at gøre og til at være.


Skriv et svar

Kategorier

