Posted by: Rikke | 22. april 2011

Om fordomme og sandheder

Jeg fortalte en her forleden sådan nogenlunde i kroner og ører hvad jeg mente om hans holdning til at forskellige grupper af mennesker skulle af med knoppen, fordi de gjorde et eller andet der var imod hans etik og regler.

Fløj i flint fordi det var racen og nationaliteten der var i fokus.

Og jeg hader fordomme.

Specielt fordomme baseret på at en race eller gruppe mennesker er mindre værd end andre – primært en selv.

Og derfor fik jeg det også rigtig svært, da jeg lå og solene mig på en bro ude i vandet, på min studiekammerats hotel – for pludselig var der en råben og en skrigen og en flok mænd, vendte bunden i vejret på livredderen og smed ham i vandet.

Der var 5 af dem og de havde på ingen måde sultet igennem længere tid, de smed fyren i vandet så han ramte med nakken først og de svingede ham så han så let som ingenting kunne have ramt ind i de koraller der stak op ad vandet.

Men han kom ikke til skade. Hans telefon, pengepung og smøger var naturligvis ødelagt og han syntes ikke at det var sjovt.

Men det syntes den flok brovtne mænd der havde smidt ham i vandet naturligvis, og ingen af dem beklagede de ødelagte ting, faktisk gik de bare videre med at råbe og skrige og forstyrre alle omkring sig.

Jeg prøver virkelig at sige til mig selv, at det ikke er fordi de er russere, at de opfører sig fuldstændigt ukontrollabelt og at det kunne måske også have været sket i en gruppe af en anden nationalitet. Men jeg må konstatere, at mange russiske turister ikke er et rart bekendskab og slet ikke sjove at være i nærheden.

De råber, larmer, springer over en i køen og opfører sig generelt som om at de ejer verden og at alle der ikke flytter sig selv, nemt kan blive ryddet af vejen… og jeg hader at mene det, for jeg vil ikke være sådan en der vælger folk fra eller til på grund af nationalitet og race.

Skriv et svar

Kategorier

