Posted by: Rikke | 28. april 2011

Alternobaric vertigo og barotrauma

Nogen folk tror jeg skriver alt om alt.

Det gør jeg ikke.

Jeg skriver langt fra bare en brøkdel om alt. En af de ting jeg ikke har skrevet om er, at jeg i de sidste 1½ måned har lidt af periodevis svimmelhed/disorientering under mine dyk.

Første gang det skete blev jeg virkelig bange.

Lå på 30+ meter, skulle svømme opad, og fik pludselig problemer med at trykudligne på det ene øre. Uanset hvor meget jeg prøvede så kunne jeg ikke.

Og så blev jeg svimmel. Fuldstændig rundt på gulvet og disorienteret. Som at blive fuld og skæv på et splitsekund. Og det på 30 meter og i vægtløs tilstand.

Meget skræmmende.

Det varede ikke længe, et sted mellem 10 og 30 sekunder – og så kom der en lettelse i øret og jeg følte mig helt normal igen.

Jeg er jo godt klar over, at man ikke skal gamble med sit helbred og at man som dykker skal passe rigtig godt på sine øre.

Og heldigvis har jeg aldrig tidligere haft problemer med at trykudligne, og bortset fra en enkelt omgang ørebetændelse ovenpå en uges dykkerferie på Maldiverne, har jeg heller ikke haft generelle problemer med mine øre.

Selvom jeg ikke har taget let på det her problem, har jeg alligevel haft omkring 6 “anfald”, før jeg her i dag endelig kom til en læge med problemet.

Jo flere anfald jeg fik, jo mere dobbelt fik jeg det med det. På den ene side holde jeg op med at være bange i situationen, min viden om at det kunne ske og at det ville gå over, gav mig ro i situationen.

Men på den anden side så fik min viden om at det kunne ske, mig til at bekymre mig over om det ville ske på dykket – samtidig med at jeg blev mere og mere bange for om det kunne være et tegn på noget alvorligt og noget der kunne forværres ved at blive ved med at dykke.

Hvor jeg på nettet (via danske søgninger) ikke rigtig kom frem til en forklaring på problemet, tog det ikke den kompetente dykkerlæge mange minutter at stille en diagnose, alene baseret på mine beskrivelser af oplevelserne. Og et kig i mine ører bekræftede mistanken.

På engelsk er diagnosen “reverse block” eller barotrauma– og efter noget mere søgning på nettet, tror jeg at problemet også er det man kalder alternobaric vertigo.

I almindelige ord, handler det om, at der er sket en skade på vævet i mit venstre øre, det betyder at den luft der er i mellemøret under dykket bliver fanget inde i øret. Når luften ikke kan slippe ud som normalt, vil den udvide sig når jeg stiger op (som alt luft gør ved opstigning) og presset af luften inde i mellemøret påvirker balancenerven og giver dermed svimmelhed.

Grunden til at vævet er beskadiget kan være en forkølelse, høfeber, almindelige hævelser af slimhinderne, udtørring af slimhinderne pga. aircondition, gentagne for hurtige opstigninger og/eller en kombination af ovenstående.

Jeg synes ikke, at jeg har været rigtig forkølet eller har haft høfeber, vi har praktisk taget ikke brugt aircondition privat, men det er klart, at jeg i en eller anden form naturligvis har trukket veksler på mine slimhinder i de forgange måneder, og engang i mellem går og snøfter over dette eller hint. Og jeg har da specielt i starten af min dykning hernede ikke altid været 100% justeret i min afbalancering og opstigninger.

Nu har jeg fået et batteri af medicin – 3 forskellige slags og et dykkerforbud de næste 7 dage og et opfølgningsmøde hos Dr. Dykkerlæge på mandag.

Og jeg satser på at det så er begyndelsen til slutningen for min svimlende dykning……

Responses

  1. […] jeg troede da jeg i det mindste ville få et enkelt “god bedring” på mit sidste indlæg… men hvad jeg har fået, er en lang næse, og en mail fra min mor hvor hun skriver, at hun […]

  2. Uha, skynder mig.
    Det er en masse dårlighed du er rendt ind i, håber du hurtig bliver frisk igen.
    Meget medlidenhed med dig.

    • takker og rødmer en lille smule 🙂

  3. Hej Rikke, regnede ikke med at kommentarer var nødvendige. En sej tøs som dig kommer vel hurtigt over sådan noget.

    • Åh nej, trøstekommentarer kan man jo aldrig få for mange af … tak 🙂

  4. […] i mellemøret i venstre øre var kommet igen, men den havde også taget sin gamle ven barotraumen, i hånden og de to holdte nu sammenskudsgilde i mit højre […]


Skriv et svar

Kategorier

