Posted by: Rikke | 13. maj 2011

Om hvordan vi fik lejet vores lejlighed ud….

Jeg har længe haft forskellige kladder i mit hoved til dette her indlæg – først det sure, så det opgivende og endelig det helt nøgterne … men ingen af dem er rigtig blevet skrevet.

Ude i den private verden bliver jeg stadig spurgt om, hvad der egentligt er sket med vores lejlighed derhjemme og jeg har forklaret mig en del gange. Men har stadig ikke skrevet om det.

I dag så jeg i min statistik, at nogen var kommet ind på bloggen her, fordi de søger på ordene “fremleje” og “formidlingsbureau” og da jeg kan se, at google sætter mig på tronen ved disse ord, ja, så må jeg jo få skrevet indlægget, selvom jeg kan mærke at jeg bliver sur, hver gang jeg tænker på alle de spildte kræfter.

Da vi i december rigtig besluttede os til at tage det her sabbatår og flytte til Egypten, var der rigtig mange praktiske ting, der skulle falde på plads. Min kæreste havde travlt med at overlevere sine arbejdsopgaver til ham, der skulle overtage dem og praktisk taget resten af hans vågne timer gik med at læse til PADI-instruktør eksamen, eller træne til den.

Så det var i det store hele mig, der skulle få den praktiske logistik til at gå op i en højere enhed … og det uden at begrave mig endnu dybere i den stressbunke jeg lå i.

Og en opgave blev uddelegeret;

At få lejet vores lejlighed ud.

Vi ville rigtig gerne have brugt firmaet “HEY4YOU“, der lejer private lejligheder ud til turister. Vi ville bruge dem fordi de garanterede for lejerne, havde en forsikring der tog sig af eventuelle skader, ville komme og tjekke lejligheden mellem udlejningerne og ved længere lejeforhold mindst en gang om måneden – og så ville vi få en fornuftig pris for fremlejen.

Men vi måtte ikke for vores udlejer. Der skulle være et rigtig menneske i den anden ende, og en officielt og “normal” lejekontrakt.

Så jeg spurgte omkring mig og jeg fik anbefalet et andet formidlingsbureau … og her har jeg virkelig været i tvivl om hvorvidt jeg skal sætte et link ind eller ej … jeg har nemlig ikke [rigtig]  klaget til dem, og jeg vil helst ikke klage over folk eller ting, medmindre jeg er klar til at klage til dem selv. …og efter mit langstrakte forhold med dem, magter jeg simpelthen ikke at klage til dem.

Formidllingbureauet sælger sig på at de har  mange kunder der søger boliger til leje, så de skal nok sørge for at ens hus eller lejlighed udlejes. Ved at bruge et firma til at fremleje, kunne vi undgå at stå for annonceringen, fremvisningen og vigtigst af alt – de ville være en form for garant for kundernes seriøsitet og fortalte at deres kunder kom fra ambassader og store anerkendte firmaer.

Men det korte af det lange er, at vi brugte tre måneder med bureauet og det lykkedes dem ikke at leje lejligheden ud på trods af, at der tale om en herskabslejlighed med den fineste beliggenhed på Vesterbro – og til en rimelig husleje.

Udover det så var det 3 måneder der var fulde af frustration fordi;

  • det tog omkring en måned før de havde en annonce klar
  • den annonce de lavede var fuld af stavefejl
  • selvom jeg sørgede for at sende billeder til dem både via mail og ved personlig overlevering på deres adresse, kunne de ikke finde billederne da annoncen blev oprettet
  • og da billederne kom på havde de ikke sorteret i dem, så der var flere billeder af vores (noget kedelige) gang end vores helt fantastiske udsigt
  • de havde kun 3 kunder ude og se lejligheden
  • og at de øvrigt ikke på forhånd orienterede hvornår de kom, eller når de aflyste
  • de fortalte heller ikke en om dem der havde set lejligheden var interesseret eller ej
  • vores kontaktperson havde aldrig sin telefon åben
  • hun svarede heller ikke på de beskeder jeg lagde
  • eller de mails man skrev
  • … så man kun komme i kontakt med hende ved at ringe til hovedkontoret og sige at man ikke kunne komme i kontakt med hende
  • det samme var i øvrigt tilfældet da jeg opsagde formidlingsaftalen – jeg måtte rykke 3 gange for svar før jeg fik at vide, at “sagen var taget retur”, som jeg måtte gå ud fra var slang for at aftalen var opsagt.

Alt i alt var det en ekstrem frustrerende oplevelse, og jeg havde ikke en fornemmelse af at formidlingsfirmaet var til for min skyld.

Desværre var man bundet på hænder og fødder mens man var i kontraktforhold med dem, da firmaet havde en eksklusiv passus i deres aftale, så mens man havde med dem at gøre måtte man ikke selv annoncere, og hvis man alligevel selv fik lejet lejligheden ud uden deres hjælp, skulle stadig betale formidlingssummen, der var 12% af udlejebeløbet.

Efter tre måneder uden nogen umiddelbar udsigt til bedring kunne jeg ikke holde til mere. Lejligheden stod tom og mens vi ikke tjente nogen penge her, skulle vi fortsat betale derhjemme, så selvom vi var i Egypten, så jeg ingen anden udvej end at forsøge selv.

Så jeg sagde kontakten op og satsede på lidt hjælp fra en god ven derhjemme.

Satte en annonce i Den Blå Avis søndag aften, fjernede den mandag morgen, da jeg var fuldstændig oversvømmet af henvendelser.

Valgte to ud som kom og så på lejligheden – min overbo viste frem og jeg var med på Skype, til at besvare eventuelle spørgsmål.

Sammen med min fantastiske overbo fik jeg lavet en fremlejekontrakt, der blev sendt frem og tilbage via scannere og nettet og vupti – på få dage havde jeg en lejer til vores lejlighed.

Vores “garanti” for lejerne er min egen og overboens vurdering af folkene, suppleret med en kopi af deres pas, og en bevis på at vedkommende var ansat hvor han sagde han var, via en kopi af lønseddel. De ville så også gerne have bevis for at jeg var hvem jeg var, ved en kopi af mit pas, hvilket er fair nok, da der jo er mange svindlere omkring udlejning af lejlighed.

Så i marts måned flyttede min fremlejer ind – og efter hvad jeg ved er de glade for at bo i lejligheden og de virker til at være stille og rolige folk.

Så til folk der søger, eller spørger om hvad de skal gøre hvis de rejser til udlandet og skal have lejet deres lejlighed ud, kan jeg kun sige: gør det selv. Og gør det inden du rejser fra landet – lad vær’ med at spilde din tid og dine penge på fabelagtige bureauer.

Responses

  1. Jeg synes sagtens, du kan tillade dig at advare andre om det firma, du var i kløerne på, for det er ikke en rimelig behandling at få, når man som kunde vælger at lægge sine penge dér og ikke får den behandling, man forventer. Naturligvis skal man _altid_ klage til rette person, så de kan forbedre sig/varen/ydelsen, men det er ikke alle som kan finde ud af at tage imod klagen på en måde, så man har lyst til at komme igen, desværre, men andre kan advares, så de ikke falder i samme suppedas.

    Btw, så er Trustpilot.dk en stor hjælp, hvis man vil handle med et firma. Bare et lille tip. Det var godt, I selv fandt ud af det hele, trods nogle dyre lærepenge

    God weekend i det varme land 🙂

  2. Godt det til sidst alligevel lykkedes,trods et stort arbejde og mange frustrationer.
    Lejerne er vist rolige mennesker,andet har jeg da ikke hørt:-)

  3. Det lyder ikke engang som om det er et firma.

    Lyder det ikke bare som om, de scorer pengene og aldrig udlejer noget som helst?

  4. Heldigvis er der ikke nogen penge involveret. Konceptet var at man kun betalte hvis de får lejligheden lejet ud, så på den måde er der ikke gået noget tabt.

    Bortset fra at vi gik glip af en måneds husleje – og det er selvfølgelig også en slags penge.

    Hvis man virkelig gerne vil vide hvem det er, så er jeg efterfølgende kommet i tanke om at jeg vistnok har linket til dem i nogen tidligere indlæg … så, så meget for mine fine fornemmelser 🙂

    Men som jeg skriver så havde jeg fået firmaet anbefalet og de havde fået lejet min venindes lejlighed ud – egentligt tror at det mest af alt handler om et misforhold mellem firmaets kundegrundlag og så vores lejlighed – da Vesterbro stadig er lidt af et “no-go” for mange udlændinge, som jo var deres kundegrundlag.

    Dem der endte med at leje lejligheden boede i forvejen til leje rundt om hjørnet, så selvom de er østrigere, så kender de området.

    Jeg tror at det er et ganske hæderligt firma, og at jeg desværre havde en rigtig kedelig “mandags-oplevelse” med dem.

    Men så er det jo heldigt at jeg “kunne selv”.


Skriv et svar

Kategorier

