Posted by: Rikke | 8. juni 2011

Hej haj

Så var jeg i vandet igen – klartegn fra lægen og to dyk i Tiranstrædet og et enkelt “lokalt” …..

Fine dyk … hvis jeg skal sige det selv … og det må jeg godt, for det var mig der guidede.

En noget spøjs oplevelse – at svømme rundt der og pludselig have ansvaret for andre menneskers dykning. For det jeg gør, det gør de også.

… mest fordi jeg havde en rigtig sød og disciplineret gruppe, der holdte samme med deres makker, gav tegn på deres luftforbrug og i det hele taget bare fulgte pænt efter guiden.

Desværre kunne jeg ikke rigtig finde så mange ting til dem.

Finde eller se….

For nogen af de andre på båden påstod, at de havde set en haj, lige da vi hoppede i vandet på førstedykket. Jeg så tegnet på haj … men intet af dyret.

Selvom jeg kiggede.

Modsat sidst, hvor dem jeg dykkede med, også så en haj – eller to endda.

Mig?

Jeg så på to dragefisk i et hul.

Pæne dragefisk, ja, ja … men ikke helt haj.

Heldigvis kunne en af mine gæster fortælle, at han havde en video af sig selv, der fotograferer en nøgensnegl … mens der fuldstændig uset svømmer en hvalhaj forbi bagved ham.

… håber at tro på, at hvis der svømmede et dyr på størrelse med en HT-bus bag mig, at jeg så ville opdage det … men man skal aldrig sige aldrig.

Og i morgen kan det måske komme an på en prøve – for der skal jeg dykke lokalt – og der er der tidligere er set nogen af dem man roligt kan sige “haj” til.

Responses

  1. Godt at hører at du er frisk igen.
    Held og lykke med hajen.

  2. Jeg kan næsten ikke læse sådan nogle indlæg, for jeg har “noget” med de der hajer, vanddybder osv. Jeg bliver helt klaustrofobisk af en snigende angst, som jeg dog aldrig har gået i dybden med (ha ha … hmm).

    Men jeg læser, skynder mig at tænke på ‘jordbær med fløde’ og synes så bare, at det er så dejligt, at du er fit igen. Så er der noget ved det, som vi siger her hvor jeg kommer fra 🙂

  3. Gys, hajer kan virkelig give mig mareridt og er en af årsagerne til at jeg helst svømmer i en pool…

  4. GODT det ikke er mig – det er bare derfor at jeg ikke går i vandet,,

  5. Undskyld at jeg ikke har fået svaret – har været uden reel netforbindelse og for træt til at bøvle med at få mere net … men i dag har jeg fri – så der bliver der skabt adgang igen.

    Øret er desværre ikke 100% i orden, men jeg håber på at lidt “oppetid” kan forhindre at det går helt galt igen *krydser fingrene hårdt*.

    Normalt ville jeg skrive at hajerne er mere bange for mennesker end omvendt – og at der ikke er nogen grund til at være bange, hvis man støder på en haj – og slet ikke en hvalhaj der godt nok er stor, men kun æder plankton … men hajangrebene sidste år i december, gør jo nok, at ikke alle længere vil tro mig.

    Og alligevel _er_ det sådan, at der ikke er nogen reel fare ved at se hajer når man dykker – for det første larmer man som dykker (blæser bobler) så de fleste hajer er forsvundet inden man når at se dem, for det andet har man – modsat svømmere og snorklere – en mulighed for at søge ly (ind til revet – eller ned på bunden) hvis hajen skulle blive for nærgående og man kan også gøre noget for at få den til at forsvinde (blæse bobler på den – eller slå den på næsen – hvis man tør).

    Det er de fleste dykkeres største ønske at se hajer – og jeg må indrømme, at rygterne om at kunne se hammerhajer i flok ved Tiran når det bliver rigtig sommer hernede, er nok til at jeg nok skal kunne holde varmen ud … jeg håber sådan at jeg når at få den oplevelse med.


Skriv et svar

Kategorier

