Posted by: Rikke | 12. juni 2011

Det man giver energi vokser

Ting har det med at blive hverdag. Og når man hver eneste dag vågner op til solskin, har man (som i “jeg”) det med at glemme, at jeg i en anden tid – i et andet land – ville glæde mig over solen og varmen.

Og sådan er det med så meget.

Jeg ved så udmærket godt, at det man giver energi vokser. At når man samler på gode øjeblikke, på gode hensigter og lægger sig glædelige begivenheder på hjertet, så er det det man ser mere af og uden at tænke over det, vil det være de oplevelser, der bliver de fremherskende og de vil vokse omkring en.

Det er et af de fundamenter som både den coaching jeg arbejder med professionelt og den mindfulness jeg dyrker i privaten, er baseret på.

Og alligevel er jeg bare et menneske som alle andre – og et menneske der ser meget udviklingspotentiale i andre mennesker, i situationer og i måder man gør ting.

Og hvis jeg ikke holder den del af mig selv i ave, har jeg en tendens til at blive en nådesløs kritiker, der hele tiden skal give mig min (gudsbenådede) mening til kende. Til verden, eller bare til mig selv.

Når det sker, så bliver jeg fejlfinder.

Jeg kigger efter fejl, jeg retter fejl – og når det går rigtig galt, så oplever jeg kun fejl med fejl på.

Og når jeg er der, så bliver min tilværelse en grå masse af sørgmodighed med kedelighed på toppen.

Uanset hvor i verden jeg befinder mig.

Kan jeg nu konstatere.

Men jeg kende heldigvis også løsningen.

Og det første er erkendelsen.

Det andet er at gøre noget ved. Ændre på mit fokus og min måde at være sammen med andre på. Det kan være store og små ting i samblanding:

  • At jeg dagligt laver en liste over de gode, dejlige skønne ting, der er hændt mig i løbet af dagen – enten fysisk faktisk på papir, eller ved at jeg fortæller om tingene i samtale med en anden.
  • Det kan være noget med at huske på, at en følelse man ikke giver næring kun varer omkring 15 minutter. Så hvis jeg bliver sur, eller trist eller gal -så lader jeg være med at gå ind i følelsen. Jeg erkender at jeg er sur, trist eller gal og lægger mærke til hvordan den følelse siver ud af mig igen, når jeg ikke giver den næring ved at tale, skrive eller på anden måde dyrke den.
  • Giv komplimenter. Når jeg ser eller oplever noget positivt hos andre så fortæller jeg folk det. Det har tre helt konkrete fordele; jeg begynder at kigge efter det gode i andre mennesker, jeg gør et andet menneske glad og jeg bliver også selv gladere – fordi glæde smitter.
  • Grin. Der er ikke noget som et godt grin, der kan få dårligdomme til at forsvinde. Omgiv dig med mennesker der får dig til at grine – og er der ikke nogen, så lav dine egne grineøvelser, eller find steder på nettet, i film eller bøger, der dyrker de gode grin.
  • Er jeg omgivet af mennesker der brokker sig, er negative – så lader jeg være med at gå ind i brokkeriet. Jeg spørger i stedet ind til den gode mening/hensigt, når nogen brokker sig over andre (hvorfor tror du han/hun gjorde sådan? … hvordan kan det mon give mening for vedkommende?). Nogen gange giver andre mennesker (håbløse) handlinger mening, når man tænker nærmere over det. Og når ting giver mening, er det ofte svære at brokke sig over det. Det har også den (bi)virkning, at folk holder op med at brokke sig over andre til en, når man ikke længere er villig til at gå med på deres brokkeri.
  • Kan man ikke komme igennem med et positivt syn på tingene, er alternativet at trække sig (fysisk) væk fra de mennesker, der spreder dårlig energi – istedet for at sidde og lytte til deres klagepunkter. Man går glip af en masse sladder og måske noget viden – men til gengæld går man ikke drænet videre i verden – og glæde er – alt andet lige – bedre at gå i seng på, end nok så meget saftig sladder.

Og nu vil jeg nyde, at det der er min hverdag, er andre menneskers ferie.

Så jeg vil lave og spise mig noget fornuftig morgenmad, køle mig i poolen og få lidt farve på maven, mens jeg læser videre på min teori.

Og så vil jeg smutte en tur ned i byen og se hvad den kan byde mig af oplevelser (måske nyde en iskaffe på en cafe) og endelig vil jeg få fikset mit dykkerudstyr, så jeg i de kommende dage, kan lave mine øvelser endnu bedre.

Hold da op – det bliver bare en helt fantastisk søndag!

Responses

  1. Vel gør det så, Rikke – og vi er da på vej. Hver eneste dag er vi på vej, men vi er også mennesker. Jeg genkender det hele. Første skridt er erkendelsen og vi ved det jo godt, gør vi…

    – en dejlig, solvarm søndag til dig 🙂

  2. Kære. Jeg gendkender også alt hvad du siger og hvor er det dejligt at læse. Mange tak for det.Mange gode dage fremover ønskes du.

  3. Dejligt – smukt og yderst brugbart indlæg!
    Tak for det!

  4. Tak for tilbagemeldingerne – de er dejlige at få .. og skønt at høre, at mine egne tanker til mig selv, kan være inspiration for andre.

    Og jeg fik en dejlig dag – selvom den blev anderledes end beskrevet.

    Og nu sidder jeg og spiser pizza med min kæreste (har lige holdt en pause mens den anden blev bagt) og i morgen har vi begge fri og kan sove længe og holde kærestedag.


Skriv et svar

Kategorier

