Posted by: Rikke | 14. juni 2011

Brødflov

Hvis nogen bærer en indre bager i maven, sammen med en udpræget rejselyst og en higen for at bo i varmen – kan jeg kun sige “Kom til Sharm“.

De higer og søger efter godt brød.

Brød med fylde, tyngde, smag. Brød med farve og kerner og god karma.

… og der skal så uendeligt lidt til at skabe glæde.

Vi havde staff-party i går. En gæst havde medbragt omkring 20 kg. kød og pølser – og alle vi andre medbragte, salater og tilbehør.

Og jeg tog brød med.

Beklager billedkvaliteten både brød og jeg var lidt sløret ved fotografiering

Et surbrød lavet på yoghurt, med hasselnødder og rugmel, et fnuglet foccacia med rosmarin og oliven. Begge brød var koldthævede og havde fået en masse smag og saft, af deres nat i køleskabet.

De blev suppleret af en gang “fede boller” slynget sammen samme dag, og fedtet op med både smør, fløde og mælk.

De blev sat i en rund braddepande og drysset med nogen af de frø jeg tidligere har fået hjemmefra.

Gode brød – men ikke noget jeg ville vinde nogen priser for derhjemme.

Men hernede vil rosen ingen ende tage – det var lige før at brødet var et lige så stort hit som de importerede grisepølser … og det siger ikke så lidt.

Responses

  1. Jeg synes, at de ser fine ud, og du har sikkert fortjent den ros, som du fik 🙂

  2. Jammen, ja – brødene var fine, men som sagt ikke noget ekstraordinært derhjemme.

    Der skal seriøst ikke meget til at dupere folk hernede (surdejsbrødene var eksempelvis lidt brændte i bunden – har stadig ikke helt lært at styre den der gasovn).

  3. Jeg har også altid brød med til div. sammenskuds-spisninger.

    Og selvom jeg kun har adgang til hvedemel, havregryn og tørgær (en mærkelig ting, som tog noget tid at vænne sig til at bage med), så falder folk på halen af benovelse over, at man kan bage brød, der smager af mere end sukker.

    Note til mig selv; husk at tage grovmel med i kufferten efter sommerferien i DK.

    • Hej Rikke og velkommen til – endnu en udenlandsdansker kan jeg se 🙂

      Der er også bare noget universelt fantastisk over duften af nybagt brød … hvilket jeg også tænkte på, da jeg gik afsted med mine poser med nybagt brød.

      Mon der findes steder i verden hvor duften af nybagt brød (eller pandekager) ikke forbindes med velvære?

      Det er heller ikke fordi at jeg vil underkende mine brødbagningsevner, og jeg har også lige fået “brødhilsner” fra nogen af de tyske turister der var med til aften, som syntes at det var helt fantastisk.

      (men jeg ved stadig at der findes mange der bager meget bedre brød end mig…)

      … og jeps, mel er klart på listen over ting man savner derhjemme fra.


Skriv et svar

Kategorier

