Posted by: Rikke | 30. juni 2011

Overskud

Det var noget af en gyser, at få transporteret de tunge tasker fra lejligheden til lufthavnen og uden hjælp fra den tilkaldte nevø, var det heller ikke gået.

Han spurgte nervøst til hvordan jeg ville få taskerne ind og ud af toget og jeg svarede, at det skulle nok gå … og ting har det med at gå, når de skal.

Og lidt efter forbarmede et ældre ægtepar sig da også over mig – og den hjælpsomme mand tilbød at bære den ene af taskerne  … og jeg lod ham gøre det, mens jeg i mit stille sind frygtede, at jeg nu fik ødelagt deres ferie, ved at han fik smadret ryggen.

Og rækken af folk med overskud havde bare taget sin begyndelse.

Efter at jeg forleden havde vejet mine tasker, var der lige kommet noget mere tøj, lidt dallerværk og en toilettaske til .. og jeg var bange for at de nok vejede mere end de lovbefalede 23 kg, så på vej ud af døren, blev håndbagagen toppet op med for 4 kilo blandet rugbrød, prosciutto, bacon og rullepølse … og alligevel vejede taskerne begge to et kilo for meget.

Men i stedet for at at skulle betale overvægt, fik jeg bare en reprimande – og tænkte lidt ved mig selv, at det er synd for mænnerne ved bagagebåndet, at jeg ikke kan den fine kunst, at begrænse sig selv.

Men lidt efter havde jeg mere ondt af mig selv, for på mig ryg hang resultatet af samme manglende begrænsningsevne og gjorde opmærksom på sin eksistens.

Og jeg kiggede misundeligt på alle de mennesker der havde formået at finde ud af rejse noget lettere.

Men jeg lagde også mærke til hende, der gik op i flyet med 4 flasker rødvin, lige foran mig, og tænkte at hun nok boede dernede og at jeg også burde have købt noget rødvin med, for det er nemlig ikke nemt at få fat på god vin hernede.

Det viste sig dog at rødvinen var til forældrene, der boede i Cairo, og selvom jeg egentligt bare begyndte at tale med hende, fordi jeg ville se om vi evt kunne bytte ugeblade – så endte det med en 5 timers lang samtale og notering af e-mail og invitation til at få flere tips til ting der skal opleves, mens jeg er hernede.

Så inden jeg havde set mig om, var vi i Cairo og det var tid til at sige farvel til hende og goddag til Egypten igen.

Transferren gik nemt … maden i min taske blev røgtenfotografiet endnu et par gange, men ingen sure miner eller konfiskation af svin, brød eller lakridser – og efter en gåtur i lufthavnen, der var lidt mere kompleks at finde rundt i, end sidste gang jeg havde været der, fandt jeg den rigtige gate

Efter lidt snak med et par andre danskere, der bor sted som mig hernede, kunne vi gå ombord og flyve den sidste time til Sharm el Sheikh.

I lufthavnen viste det sig at vores kufferter kom ud et andet sted end der hvor vi stod, og at den aftale jeg havde haft om at blive hentet, ikke var blevet videreformidlet til ham der havde nattevagten – men også de ting løste sig og jeg fik alt min bagage og til sidst også et lift hjem.

Hjem til kæresten og kattene … og et par katte i overskud – i og med at naboens forladte katte, ser ud til at være på vej til at være flyttet ind i mit fravær.

…. og nu skal jeg lige samle det fornødne overskud til at pakke ud og pakke væk …. men det er rigtig godt at være tilbage.

Responses

  1. Kære Rikke. Godt at høre, alt i alt en fin tur “hjem”kan vi forstå.

  2. Jeps – det var en lang tur, men den gik helt fint … er noget basket i ryggen af alt det slæberi, men måske jeg en dag kan lære begrænsningens kunst 🙂

  3. er meget misundelig på at du må have 2x23kg med!!!

    Jeg har heller ikke lært begrænsningens kunst, men er tvunget, i det jeg kun må have 1x23kg med til/fra Kina.
    Har stået 2 gange i Kastrup og pakket om pga. overvægt. Ikke så sjovt at se “uundværlige” ting og sager forblive i DK, mens man drager videre…..

    • Egyptair har lige lavet reglerne om – og flyver man 1. eller business class eller har et eller andet kort må man endda have 2×32 eller 3×23 … så det er den rene overvægtshimmel 🙂

      … men jeg har været pænt smadret i ryggen så jeg tror alligevel at jeg vil forsøge mig med mindre hvis jeg skal hjem igen mens vi er hernede.

      – og jeg kan forestille mig at det er knapt så fedt at stå der og efterlade ting i lufthavnen – men opdagede selv at hvad madvarer angår, så kan man købe en del i deres madbutik derinde og er man tjekket ind er der jo nærmest ingen grænser for hvad man kan have med i indkøb fra lufthavnen …;-)


Skriv et svar

Kategorier

