Posted by: Rikke | 5. juli 2011

Det daglige brød

Jeg er stadig i træningslejr og har endnu ikke bagt det perfekte brød. Men med en blanding af egyptisk -og dansk mel, tilsat solsikkefrø og græskarkerner og et gavmildt drys birkes har jeg fået lavet mig et saftigt brød med god krumme.

Gæren (den friske fra DK) blev sat til at boble med lidt meld, vand, salt og honning ude i det varme vejr.

Det tog ikke mange minutter før det hele boblede lystigt afsted og jeg derfor tog det ind og blandede det op med vand, olie, egyptisk (aka kedeligt) hvedemel, førnævnte kerner samt en god slat grahams- og speltmel.

Det var planen at det skulle bages i går, men jeg kom for sent i gang og orkede ikke at lejligheden blev varmet op til de der 50 grader som her bliver når jeg bager, så det fik lov til at stå natten over i køleskabet.

Det har tydeligvis været for meget gær i til en ordentligt koldthævning, så dejen var “overhævet” da jeg tog den ud i morges – men det kom alligevel på et meldækket bord, blev vendt et par gange ind over sig selv og i en varm ovn.

Et par skiver gjorde det ud for min morgenmad – og resten gemmes til aftensmaden og de gode pølser og ost fra derhjemme ….

(……fik jeg sagt at ikke helt har fået hænderne ned, over alle de godheder jeg fik slæbt med hjemmefra – og at det er en stor glæde at bruge dem hernede?)

Responses

  1. Det ser ellers lækkert ud. Det er forhåbentligt ikke een af de overlevende fra din masakre, der ses på det højre billede?

  2. Jeg tænkte selv på det, da jeg fik kigget nærmere på billedet … men nej, det er bare en lille lækker græskarkerne 🙂

  3. Lækkert.

  4. Det ser lækkert ud.
    Hvad sagde lægen til dig.

  5. Det ser utroligt lækkert ud dit brød!!
    Håber det smagte!

  6. Tak skal I have . det smagte fint … også her til morges hvor det lige fik en tur i risteren og en skive af den danske ost 🙂

    … og lægen har ikke sagt noget til mit øre endnu – for han valgte at tage til Cairo og passe hvad han har at passe der – så jeg kan først komme til i aften.

    Så dagen i dag er igen tilbragt ovenvande …. men på en tur til Dahab, så lidt ændring har der været på menuen.


Skriv et svar

Kategorier

