Posted by: Rikke | 9. juli 2011

I bikini og burka

Der er sommerferie i Egypten – og det mærker vi også her i Sharm el Sheikh.

Der er pludselig andre turister end hvide europæere og russere.

Det syder og bobler med familier på gaden og restauranterne, vores egyptiske staff har deres familie med ude på bådene og her hvor vi bor er poolområdet og poolen fyldt op med kvinder og børn der svaler sig i skyggen og køler sig i poolen.

Det er liv og glade dage, og musikken fra højtalerne blander sig med bønnerne fra den nærliggende moské.

Når man går gennem boligområdet blander lydene fra arabisk tv sig med børnegråd og latter – og det dufter af mad, som laves gennem hele dagen.

Men der slappes også af og mama i tøj fra top til tå, med tørklæde eller helt sortklædt i det vi plejer at kalde burka, men nok nærmere er abaya, niqab eller chador, er også ude og svale sig.

Jeg har det varmt i shorts og top, eller bare i bikini så jeg tør slet ikke tænke på hvordan det vil være at være klædt i lag-på-lag af sort, med alt dækket til – inklusiv sorte handsker.

Men jeg kan konkludere at det er så varmt, at nogen af kvinderne går i pølen med alt tøjet på og når de så lægger sig tilbage i alt det våde tøj, kan jeg ikke lade være med at tænke på min mors formodninger om ikke at ligge i sit våde badetøj … så jeg håber for deres skyld, at der gælder andre regler hernede i varmen, sådan at der ikke er linet den ene forkølelse op efter den anden.

Jeg prøver også at lade være med at tænke på hvor mange flere bakterier, der må tilføjes poolen, når der bades i (meget) tøj …. og afvaskningsskemaet fra svømmehallen derhjemme, ligger og murrer i baghovedet – men jeg sørger bare for at holde øre og mund ovenvande og vaske mig grundigt efter poolturen.

Responses

  1. Det lyder spændende og meget anderledes, godt du passer på dit helbred.Der er sikkert mange bakterier i vandet.

    • Det er i hvert fald anderledes end en dansk svømmepøl – og hvad det sidste angår, så har du ret, men når det er varmt som nu, må man opveje fordele og ulemper og tage sine forholdsregler.

  2. De minder mig om Anders And, tror han hed “den sorte klat”

    • Kan se hvad du mener – det kunne egentligt være spændende at prøve – og se om det egentligt er så varmt som man forestiller sig, eller om de i virkeligheden har fat i den lange ende.

  3. Det lyder, som det emmer af feriestemning.

    Jeg har oplevet de unge egyptiske kvinder bade i jeans på stranden ved røde havet. Tænk at gå rundt i våde jeans med et godt lag sand på, ydrk!

    Man kan godt føle sig lidt nøgen i en bikini, når en stor del af de andre badende er i lange bukser, ærmer og tørklæde…

    • Det emmer helt klart af feriestemning, både her og nede i byen.

      Her er der flere af de unge kvinder der er i noget lettere badeanordninger end jeans – og dog noget mere end bikini.

      I Indien og Sri Lanka har jeg set kvinder bade i sarier og det må alt andet lige være noget rarere at have på bagefter end et par sandede jeans.

      Men man lærer nok at leve med de udfordringer livet byder en.

      Og jeg kan sagtens leve mig ind i nøgenhedsoplevelsen af at være i bikini, at havde jeg været den eneste i bikini ved poolen, så ville jeg have følt mig næsten nøgen-

  4. Det er mærkeligt hvad man er vant til.
    Kæmpe kulturforskelle
    Kunne ikke forestille mig at bade i lange sorte gevandter.
    På en rejse i mellemøsten var det så varmt at jeg kun havde bikini på under min chador.. Og min største skræk var at jeg skulle tabe den..


Skriv et svar

Kategorier

