Posted by: Rikke | 6. august 2011

MMID

aka

My Mohammed is Different.

[disclaimer :

Nogen indlæg er mere vanskelige at skrive end andre og det her har ligget i støbeskeen et stykke tid, fordi jeg gerne vil beskrive ting, der sker hernede, uden at det fremstår som om, at jeg tror at alle egyptere er på en bestemt (negativ) måde. 

Men det må blive som det er:]

Ting begynder at gå op for mig.

Troede naivt at jeg var for lækker fordi jeg ikke rigtig kan gå nogen steder uden at få en bemærkning med på vejen.

Men jeg er så småt ved at få øjnene op for, at der er en hel industri hernede – og at jeg er placeret smask midt i det om jeg vil det eller ej.

Det handler om hvide midaldrende kvinder, der rejser ud for at opleve mellemøstens charme og varme og i processen møder en smilende charmerende egypter, der vil give dem verden på et sølvfad, men som tit og ofte selv ende med at betale for det selvsamme sølvfad og verden med.

Disse – ofte midaldrende eller lidt uheldigt udseende kvinder, bliver i deres ferie besnæret af en af de mange egyptere der arbejder med turisterne hernede. De bliver elskere og kærester og kvinderne begynder at komme igen og igen.

Først bliver de besnæret af den romantik og kærlighed de oplever, men senere støder der tit og ofte et krav om at de begynder at betale for dette eller hint til. Nogen gange bliver kæresten voldelig og næsten hver gang kan kvinderne være sikker på, at der er flere kvinder end dem med i spillet.

Enten i form af en egyptisk kone (og børn) eller i form af andre kærester.

Jeg er nødt til at tro, at det her som i andre steder i verden delvis er betinget af nød og fattigdom der gør, at folk ser en fordel i at bytte deres fysiske ydelser for penge.

Men det virker også som om at noget af det skyldes det kvindesyn, der er hernede og den machostemning der gør, at man eksempelvis kan opleve en egypter der stå og fortæller en, at han glæder sig til at konen, der er på ferie hernede, rejser tilbage til Cairo, så han kan være sammen med sin kæreste igen – og det mens konen står et par meter derfra.

Nogen af det skyldes nok også den tilgængelighed …. eller overtilgængelighed, som nogen kvindelige turister kommer med.

For det skal ikke være nogen hemmelighed, at nogen af de kvindelige turister der kommer her, kommer af samme grund som mange mænd rejser til Thailand for.

Og det er jo lige så tragisk, når det er egyptiske mænd, som thailandske kvinder.

Når det er sagt, så er det også dog også tragisk for de mange kvinder, der kommer herned, og tror at de oplever kærligheden, for blot en tid senere at finde ud af den kærlighed de troede de fik og gav, egentligt bare handlede om penge.

Og det er der at talemåden “My Mohammed is different” kommer ind.

For tit og ofte vil kvinderne, når de er på vej ind i forholdet, opleve at velmenende folk forsøger at prikke til hende.

Spørge hende om hun er klar over at hendes elskede er gift og har børn med en anden kvinde, eller at han har andre kærester, der kommer når hun er hjemme. Advare om ikke at give ham (for mange) penge, at hun lader være med at købe ting i hans navn (huse og biler).

Og igen og igen vil man opleve kvinde fortælle, at hendes kæreste ikke er som de andre, at han vil giftes med hende, at han har så og så mange butikker og at han elsker hende osv. osv.

Og det gør han måske også.

Da jeg rejste tilbage fra min ferie i Danmark, snakkede jeg med en sød ung pige, der skulle ned til sin forlovede her i byen. Han var ikke som alle de andre hernede, havde penge og ville gå imod sin familie og gifte sig med hende.

Men det jeg havde svært ved at se, at han ikke også ville noget andet.

Overhørte nemlig, at hun via ham fik arrangeret transport fra lufthavnen til en anden by, for nogen andre, der kom med samme fly.

De regnede med, at de var smarte ved at få en egyptere til at forhandle om prisen til en taxa. Hun formidlede prisen fra kæresten videre, og selvom de syntes at det var dyrt, betalte de.

Jeg sad i baggrunden og tænkte på, at når nu prisen var mere end dobbelt så dyr som den skulle være, om det så var pigen, kæresten eller (pirat)taxachaufføren der fik overskuddet?

Og skal jeg være helt ærlig, så lød hun fuldstændig oprigtig, da hun fortalte de andre, at det her simpelhen var den laveste pris hendes Mohammed kunne forhandle på plads.

Responses

  1. Hej.
    Hvor har du ret, jeg har også set det mange gange når jeg rejser. Jeg forstår ikke de kvinder eller for den sags skyld, de helt unge piger.
    Ha en dejlig dag der nede i varmen (her regner det)
    Tina.

  2. Velkommen til 🙂

    …. kan forstå at det åbenbart er mere udbredt end man lige regner med, et par af mine venner, der har meget erfaring med rejser i hhv. Grækenland og Tunesien, har inde på bloggens facebookside (https://www.facebook.com/pages/Et-%C3%A5r-i-sandaler/103661243050041) beskrevet hvordan det samme er gældende i de to lande.

    Er åbenbart bare naiv eller noget 😉

  3. Hej.

    jeg fant din blogg hos LIselotte, og det er jeg glad for !

    Jeg ble meget fasinert over ditt innlegg her ! det sier alt hva mange av oss tenker men ikke våger si !

    TAKK !

    • Velkommen til Berit.

      Har fundet ud af at det er noget der tales ret åbent om … men det er også ret tydeligt at tingene går begge veje.

      Når jeg bliver tiltalt så meget som jeg gør, er det også fordi at der kommer rigtig mange hvide, midaldrende kvinder hernede – som har som mål at få sig en arabisk elsker og gerne betaler det som det koster.


Skriv et svar

Kategorier

