Posted by: Rikke | 17. august 2011

En fisk uden haj er som en københavner uden cykel

I går da vi lå og pladrede rundt på en 30 meters penge inde i bugten, så vi en af Guds underlige kreationer; en fisk med en sugekop på hovedet:

Den hedder en ramora og det ligner at den har en fodsål oven på hovedet…

Den er designet til at sidde fast på hajer og andre store havdyr. Den gør ingen skade på dem, man får sig et lift og spiser de rester eller plankton som de større dyr efterlader.

Vi så den ligge på bunden og hvile sig og naturlig vis startede jeg med at tjekke om der var nogen store værtsdyr i nærheden.

Det gjorde den så også og de næste 0-15 minutter havde vi den svømmende rundt om os, indtil den åbenbart opgav at få et lift af os.

Havet er nu fuld af oplevelser og lige om lidt er jeg på vej mod den næste.

5.35 bliver jeg hentet og min dag starter med et tidlig morgendyk på Ras Mohammed efterfulgt af dyk på Duraven og et natdyk fra båd.

Det blir’ en god dag.

Responses

  1. Hvor spændende altså! Håber det var en super tur.
    Det må være en helt anderledes verden under vandet.

    Jeg har godt nok mit dykkercertifikat (en gave – idet det var aldeles ufortjent) jeg sad på bunden af et bassin med 1 meter vand over mig og klemte krampagtigt instruktørens hånd ud af form. ALDRIG mere..
    Men jeg går nok glip af en masse!

    • Det er en _helt_ anderledes verden under vand, med flotte formationer og underlige dyr. Og jo mere man opholder sig dernede, jo mere får man øjnene op for de ting der er dernede.

      Ærgerligt at du ikke er kommet videre med din dykning – men hvis man ikke har lysten, så er det svært at gøre noget ved det.

  2. for en underlig skapning ! jeg håper dagen ble like fantastisk som du trodde den skulle bli : )

    • jeps … mystisk skabning – men kigger lige en ekstra gang når man ser en fisk med noget der ligner et fodsål i panden 🙂

      Dagen blev god, men lang og fyldt med erfaring (= læs, at jeg lavede den ene fejl efter den anden … men det er et andet blog indlæg)

  3. Man kan ikke ligefrem kalde den for køn. Men sikke nogle fine oplevelser, du har dernede under havets overflade.

    • Det er nemlig lige det jeg har … Egypten under vandet er bare rigtig, rigtig fint.

  4. Kære Rikke og HJ. Det lyder som en rigtig god dag. Men overdriv nu ikke, du risikerer at få tilbagefald med ørepine, men godt du nyder livet.

    • Det var helt klart en af de dage jeg nød 🙂

      4 dyk blev det til … men så var jeg også pænt træt og i dag holder jeg en velfortjent fridag og den kommer nok til a.t tage morgendagen i hånden

  5. […] vandet, selvom man ligger og pladrer rundt på 20 meters vand. Den anden er så stor at den har to ramoras hængende som blinde passagere …. og den ene af dem forsøger at få et lift med […]


Skriv et svar

Kategorier

