Posted by: Rikke | 19. august 2011

Om at være dansk med udenlandske øjne

Mens jeg sidder og venter på noget, der egentligt skulle have været en slags frikadeller, men nok mere er kødboller og den slags der er rige på hvidløg og timian, steger færdige, kan man jo bruge tiden på at filosofere lidt over danskheden.

Jeg har aldrig været storforbruger af min egen danskhed til at styrke mit ego og jeg har heller aldrig været den der har været først ved buffeten, når maden var klassisk dansk – faktisk er jeg vokset op uden at spise kartofler og har aldrig haft mundvand over stegt flæsk med persillesovs.

Men alligevel er jeg dansk og hernede mere end derhjemme.

Da mange af de gæster der kommer herned er danske, er danskere og danskhed noget kollegaerne fra andre lande også forholder sig til og udtaler sig om.

Og nok med nogle andre ord og holdninger end dem Pia K lægger for dagen.

Danskere er ikke ideset sådan som russere og israelske gæster er, vi er normalt sjove at være sammen med og vi taler godt engelsk. Ingen har umiddelbart noget imod at være guide for danskere … men alligevel….

Her er et lille udpluk af nogen af de knapt så pæne ting der siges om os:

  • danskere er virkelig uhøflige – de siger aldrig tak eller please når de beder om eller får noget
  • danskere er de dårligste til at give drikkepenge – det er utroligt sjældent at en dansker giver dykkerinstruktøren en drikkeskilling, selvom de har fået en masse særbehandling
  • danskere glemmer at ikke alle kan tale dansk – er de i en gruppe, ender de hele tiden i dansk selvom der er folk der ikke forstår sproget

Hvad mig selv angår, så er jeg 100% skyldig i det hele.

Det er ikke med vilje at jeg er uhøflig, men vi er bare ikke vant til alt det der “bitte” og “please” som mange andre nationer hælder ud over sproget, så selvfølgelig virker vi uhøflige “be-be og undskyld”.

Og ja, jeg er superdårlig til at give drikkepenge, jeg er taknemlig og glad for god betjening, men når jeg kommer til at skulle give en drikkeskilling og ved aldrig hvad der er for lidt og hvornår man evt. giver alt for meget. Men jeg giver drikkepenge – også hjemme i DK, når jeg spiser ude, for jeg har arbejdet som tjener og ved at de betyder noget.

… og det der med at tale dansk…. mon ikke de skyldes at vi bare er så glade for at møde andre danskere og tale vores modersmål, at vi helt glemmer at vores lille land og sprog ikke er verdensomspændende?

Og nu er delle/kødbollerne færdige og jeg glæder mig lidt over, at jeg egentligt synes helt godt om duften af hvidløg …. og ærgrer mig lidt over at jeg ikke tænkte på at tage allehånde med mig da jeg var hjemme, for sådan en rigtig dansk leverpostej som jeg ellers har alle de andre ingredienser til, smager jo allerbedst med det gode danske (?!) krydderi allehånde.

Responses

  1. Det er såmænd ikke kun med udenlandske øjne, danskerene er uhøflige. Det er de også set med mine øjne meget generelt. Selv er jeg meget høflig og jeg synes, danskerne burde stramme op, og kunne lære meget af tyskerne og englænderne. Jeg ELSKER den engelske høflighed, og stod det til mig, var vi ligesådan. Men det er desværre langt fra tilfældet. Håber dine frikadeller smagte godt.

    • Velkommen til 🙂

      Jeg synes egentligt ikke at vi er uhøflige – med vilje – vi har bare en anderledes måde at omgås på, men jeg tror da samtidig også at vi kunne have godt at af huske at sige tak og deslige, bare indimellem.

      … og køddellerne var ganske fine.

      Tak 😉

  2. det er nok ikke bare dansker dette gjelder.. jeg tror det gjelder alle de skandinaviske land..

    høflighetsfraser som Bitte ! og Please ! ligger ikke i vårt språk eller vår kultur.. dessverre.. vi nordmenn sier ikke lenger De.. vi sier du.. selv til noen vi ikke kjenner.. tidligere var dette helt utenkelig.. ja.. direkte uhøflig..

    når det kommer til samtaler tror jeg ikke vi gjør det med vilje men jeg tror simpelhen vi mangler en smule folkeskikk..

    håper frikadellene smakte : ) god weekend til deg : )

    • Ja vi har jo et fælles sprog og en fælles mangel på høflighedsfraser så måske er det mere skandinavisk end egentligt dansk … og ja, jeg tror heller ikke at det er fordi vi _vil_ være uhøflige.

      Det er lidt ligesom med sarkasme, som vi danskere også dyrker rigtig meget og som mange andre folkeslag også misforstår i høj grad.

      … og også god weekend til dig.


Skriv et svar

Kategorier

