Posted by: Rikke | 28. september 2011

Årstidernes skiften

Selvom Egypten adskiller sig pænt meget fra Dannevang, når det kommer til vejret, og der er sol og blå himmel uanset om det er februar eller oktober – så viser det sig, at der alligevel er årstiderne hernede.

Der er forskel på sommer og vinter, hvad angår temperatur og dagenes længde – ingen tvivl om det, og lige nu kan vi helt klart mærke, at temperaturen er faldende og mørket kommer tidligere og tidligere. Vinteren er på vej også hos os. Vandet er stadig 27-29 grader, men det bliver det ikke ved med at være.

Hernede mærker man dog mere tidens skiften på de fænomener, der viser sig oven og under vandet – og jeg er sikker på, at hvis man er her mere end et år, så vil det være noget man indstillede sit årstidsur efter.

Og sige til hinanden “Åh, ja men skal vi ikke gøre det når det er” ;

Vandmandstiden … den tid om foråret, hvor havet er fyldt med gobler i forskellige (gennemsigtige) farver og fantastiske former. I år lå den i starten af april.

Dadeltiden … den tid hvor dadelpalmerne nærmest fra den ene dag til den anden bliver fyldt med dadler, der vokser sig store og saftige. Juli var dadeltiden og den varede en lille månedstid.

….eller som lige nu, hvor det er brandmandstiden, hvor vi går ind i anden uge med brandmænd over alt … først nogle mindre blå og i denne uge, nogen større rødlilla nogen.

Man ser selvfølgelig også som turist, men når man ikke ved om nogen normalt er der eller ej, så opdager man det ikke på samme måde, som når man er på stedet gennem længere tid.

Og jeg tænker på, at hvis man kom fra en anden del af verden til Danmark midt i foråret, ville man så opdage det fantastiske forårsmirakel, der udspiller sig blandt æble- og kirsebærtræer – eller ville man tro, at sådan så det altid ud – og ikke vide hvor meget det skulle påskyndes?

Og jeg tænker på, hvor mange ting hernede jeg tager som en selvfølge, fordi jeg ikke ved bedre….

Responses

  1. jeg vet.. for jeg fikk oppleve det med kirsebærtræet det første år vi bodde i Danmark: ) brandmænd har jeg all respekt for.. de er utrolig vakker og grasiøs men, jeg vil helst være på land når de opptrer i store flokker : )

    ha en god aften !

  2. Håber du nød de smukke blomster 🙂

    Her til morgen opdagede jeg, at det også var begyndt at blive køligere og dermed friskere her om morgen … det er skønt og minder mig om en dansk sommermorgen.

    Til gengæld kan jeg også se, at vi så småt er begyndt på det som jeg nu husker er vinterens plage; myg og fluer!

    Dem er der nemlig ikke nogen af om sommeren … men med det køligere vejr, kan vi konstatere at fluerne så små er på vej tilbage – og så er det nok kun et spørgsmål om tid før myggene kommer.


Skriv et svar

Kategorier

