Posted by: Rikke | 30. september 2011

…. hvis det her er arbejde, så skid hul i det med fritid….

Blev spurgt i dag, hvad jeg så egentligt laver i min fritid – altså når jeg ikke dykker.

Og blev helt blank.

For hvad er det jeg laver de dage jeg ikke dykker?

Noget med lidt zumba og pilates (i hvert fald et par gange her de sidste par uger … så det tæller ved også med). Og så var der al den tid, hvor jeg læste og læste og læste på min teori til min divemaster.

Men så gik jeg død igen.

For det er jo ikke så fandes meget jeg som sådan laver når jeg ikke dykker. Jeg mener, imorgen har jeg eksempelvis “fri” – dvs. ikke planlagt at dykke. Der er en mega bunke vasketøj der skal vaskes, og en ditto opvask – fordi vi i en uges tid er kommet trætte hjem og efter at have spist praktisk taget er gået i gulvet … så skal vi have noget rent tøj eller noget at spise af, så skal der vaskes.

Resten af hytten er også forsømt, så der skal også ryddes op og vaskes gulv.

Dernæst skal der gerne købes ind til noget mad – eventuelt til noget jeg kan lave og fryse noget ned af, så vi har noget nemt til de lange dage.

Og indkøb kræver en 20 minutters kørsel frem og tilbage.

Udover madlavning, skal der sikkert også bages noget brød, så vi har til et par dage og fryseren.

Endelig er der ting der skal tjekkes på pc’en, enten fordi jeg ikke har haft overskud til at gøre det i løbet af ugen eller fordi jeg deler pc med kæresten, som ogsså har nyheder der skal tjekkes, mail der skal skrives eller amerikansk fodbold der skal holdes i hånden i 7 timer på en søndag.

….. og med en sol der går ned omkring 17.30 så er den dag praktisk taget gået … men da det er lørdag skal jeg til zumba kl. 19 og efter det og turen frem og tilbage, skal det undre mig meget, om det ikke er ved at være slut på den dag.

For det er sådan det er hernede. Tidligt op og tidligt i seng … og det godt for en lille dreng og pige.

Men kan man sige det?

Sige at man har strikketøj, glasmaling og perledims liggende fuldstændigt ubenyttet og at en eneste form for kreativitet man har udfoldet de sidste 8 måneder, er syltetøj og flødekarameller?

Eller at man bruger alt for meget tid på at surfe på internettet og læse halvdårlige bøger – og at man mere end tit går i seng omkring kl. 20?

Men når man så har en dag som i dag, hvor man er på båd med sin kæreste og guider to dejlige kvinder, der starter dagen med at give en €30 i drikkepenge og en fin chokolade til den søde tand – så er det egentligt en ret god start.

Og når man fortsætter med at kunne komme til at dykke på to af sine favoritsteder og gøre det i en lille gruppe, som dykker praktisk taget alene – så bliver det ikke meget bedre.

Og så alligevel; for på det sidste dyk, møder man ikke mindre end to skildpadder. Den ene passerer en på 10 centimeters afstand og svømmer bagefter lige op mod solen, der ses tydeligt gennem vandet, selvom man ligger og pladrer rundt på 20 meters vand. Den anden er så stor at den har to ramoras hængende som blinde passagere …. og den ene af dem forsøger at få et lift med dykkergruppen.

Efter dykkene får man at vide, at man som guide, er noget nær det bedste siden skiveskåret brød og softice.

Så nej, der er ikke meget i overskud til den der fritid, der ikke er dykning -men mand, når sådan en dag med båd og dykning går op i en højere enhed … så gør det ikke noget at man bagefter ikke rigtig når så meget mere end en færdigkøbt pizza, en tur i pølen og tidligt i seng.

For som jeg siger i overskriften ……..

Responses

  1. Det må da være skønt, når arbejde og fritid kan smelte sammen på den gode måde!

  2. Når man som mig i virkeligheden ikke arbejder, sådan for rigtig, så er det nemt – men der er ingen tvivl om, at livet som dykkerinstruktør også er hårdt arbejde og surt tjente penge – ind i mellem.

    Der er heller ingen tvivl om at det er drømmen om at lade arbejde og fritid smelte sammen på den rigtig gode måde – og selv de instruktører der har været i 5-6-7 år hernede er stadig begejstret på en daglig basis og glæder sig med og over hvad der ses i vandet.


Skriv et svar

Kategorier

