Posted by: Rikke | 1. oktober 2011

hva’ ska’ vi ha’?

Alle kender sikkert spørgsmålet til hudløshed, det der med hvad man skal lave og spise til aften. Sådan er det også hernede.

Og jeg sad lige før og kiggede i den kogebog en af mine venner havde sendt ned til os – og det kom til mig, at jeg ville elske at sætte tænderne i et sprødstegt andebryst, skået i tynde tynde skiver, rullet ind i en rispapirspandekage, sammen med lidt agurk og springløg i tynde strimler og samlet med et strøg hoisinsovs.

Det ville samtidig gøre sig godt med en salat lavet på frisésalat, modne pærer og ristede cashewnødder – og måske noget godt brød og en moden camembert .. og et glas portvin der står til det hele – måske endda gå hele vejen og hive proppen op af en flaske vintage som man er nødt til at drikke hele flasken af – fordi den ikke holder til at stå til dagen efter.

Men jeg også godt, at det jeg ville kunne få til sådan en middag er; pærer (som er i sæson lige nu og derfor findes nogen steder), agurk, cashewnødder og hoisinsovs.

Resten kan jeg skyde en hvid pil efter.

Og de 4 ingredienser gør jo ikke rigtig en middag.

Man kan få mange ting hernede og også mange flere ting end for 10, 20 eller 30 år siden. Vi har tre fine supermarkeder vi handler i, Carefour der ligger oppe i Nama Bay, ude ved hovedvejen og Metro og Ragab & Son der ligger ved hovedvejen, mellem Old Marked og Hadaba.

Fine supermarkeder, med slagterafdelinger, grønt, mejeri og brød – samt alle de andre daglig varer man har behov for. Hvis man køber lokale varer er tingene rimelige, men køber man importerede varer koster de det samme som derhjemme – eller lidt mere.

Men udbuddet er langt fra det, vi har derhjemme.

Man kan købte oksekød i hakket form tit suppleret i forskellige udskæringer, der ser noget anderledes ud end derhjemme. Kyllinger kan fås i hel form, lår og bryster – suppleret med leveren, der tit ligger i lag og venter på en køber. Lam ses nogengange og naturligvis kan man ikke købe svin nogen steder hernede.

Af grøntsager kan man få tomater, agurker, løg, hvidløg, aubergine, chili, peberfrugt, kartofler, gulerødder, hvid- og rødkål. Af salater er der iceberg – når man kan få det og ind i mellem kan man også købe krydderurterne mynte, basilikum, dild, timian og rosmarin.

Lyder det af meget?

Kan oplyse at det er det ikke, specielt ikke når man er vant til alle de andre ting vi har derhjemme – bare det at vi har sprøde gulerødder i forskellige former og farver, kan gøre mig helt blød i mine madknæ – og længdes efter at lave mad med vores dejlige råvarer.

Men den tid skal nok komme …. men indtil da, skal jeg til at komme ud og handle ind – og finde ud af hva’ vi egentligt ska’ ha’ til aften.

Skriv et svar

Kategorier

