Posted by: Rikke | 19. oktober 2011

Med tyggegummi og gaffatape

Egentligt er det forbløffende hvor pæne bilerne er hernede. For der bliver godt nok kørt til hernede.

Mellem de fartbump der nogengange ligger med 100 meters mellemrum kan man da godt presse farten op til både 100 og 120 km/timen.

Og det tager omkring 50 minutter at køre til Dahab, der ligger mere end 100 km herfra. Selvom der er en fartbegrænsning på 100 km/timen og flere “grænsestop”, hvor der skal vises pas eller betales “bompenge”.

Men jeg synes egentligt at det er relativt få biler. der ser ud til at leve et hårdt liv.

Indtil jeg kom forbi denne her:

Den stod i ugevis på vejen op til vores lejlighed. Og hver eneste gang jeg gik forbi den, kom jeg til at tænke på dengang jeg havde motorcykel og kørte rundt i Europa med en veninde.

Min motorcykel var egentligt ok til at starte med, men slet ikke egnet til det den blev udsat for, og som vi kom længere og længere ind i Europa og drejede fra mod (daværende) Jugoslavien, Grækenland, Tyrkiet og Bulgarien gik den mere og mere i stykker.

På en græsk ø, udenfor Thessaloniki, sad jeg under den sorte nattehimmel med alle stjerneskudene og filede løs på en ventiljusterskrue med en neglefil, for at få den til at larme mindre.

I Istanbul brød maskinen helt sammen, men da vi så trak mig og min motorcykel efter min venindes motorcykel, blev vi opdaget af en tyrker, der også kørte offroader og havde en ven, der havde et værksted og maskinen blev derefter køredygtig med vennens hjemmelavede reservedele.

(og da vi prøvekørte motorcyklerne, kom min veninde til at køre en mand ned midt i mylderet i Istanbul – og i vores tanker var vi tæt på noget Midnight Express … som dog heldigvis endte noget bedre – sikkert afhjulpet af synet af lange pigeben og blondt hår under styrthjelmen).

Og da vi nåede grænseovergangen til Bulgarien, kan jeg huske at min motorcykel væltede og kværnede gearskiftet eller en af håndbremserne – og i ren overlevelsesstil blev det fikset med en omgang gaffatape – som parentes bemærket holdt hele vejen hjem til Danmark og faktisk i resten af den levetid motorcyklen havde hos mig … den blev nemlig stjålet nogen måneder efter.

Og når jeg ser bilen her går tankerne til min gamle udtjente motorcykel, der blev holdt sammen af gaffatape og ren trods – og jeg tænker på hvad sådan en udtjent bil måske kan fortælle af historier?

Responses

  1. Den er faktisk sød i sit forfald. Jeg kan ikke engang se, hvad det er for en – Trabant? Ja, den må kunne nogle historier, der er værd at fortælle – helt sikkert. Men jeg er også ret sikker på, jeg helst er fri for at køre i den. Men godt du fotograferede den og fortalte historien om motorcyklen også.

    • Den er nemlig super nuser og det er altid dejligt med ting, der sætter fantasien igang med historierne – det opdigtede eller de genfortalte.

      Jeg kender ikke mærket, jeg er også helst fri for at køre i den, indfra er den nemlig også temmelig slidt.

  2. Det er en fantastisk historie om dig og den gamle motorcykel. Selv drømmer jeg om engang at blive ejer af en motorcykel; og at kunne suse den halve verden rundt. Jeg tror nu nok, jeg vil foretrække en model uden gaffatape!

    • det var også en fantastisk tur min veninde og jeg tog dengang i 80´erne, hvor verden så lidt anderledes ud … og hun og nok også 😉

      Man skal sige hvad man drømmer om, så skal det nok gå i opfyldelse – og en motorcykel er ikke umulig at komme i nærheden af … faktisk har selvsamme veninde lige solgt sin sidste motorcykel, men jeg er sikker på at der er andre, der er til at komme til at købe for penge.

      Vi havde offroadere dengang og de var ikke så komplicerede som moderne gadecykler – dem tror jeg ikke at man hverken dengang, eller nu kan fikse med neglefil eller gaffatape, så det med at holde sammen på cyklerne med tape, er sikkert bare en saga nu 🙂

  3. Impnrnd hvd gfftp kn hld smmn – Gff r g blvr br t vdndrmddl tl rprtnr 🙂

    /nb!!! denne kommentar der tilsyneladende er en reklame er blevet vokalreduceret af blogejeren…./


Skriv et svar

Kategorier

