Posted by: Rikke | 10. november 2011

… men jeg fandt and!

Sad og fantaserede om and … og googlede endda “duck in Egypt” for at se om der kom nogen hits, ideer eller indkøbssteder. Tænkte på at sende en mail til en mor, til en pige som jeg mødte i et fly … som bor i Cairo og måske vidste hvor det var muligt at købe and her i landet.

Man kan få massevis af kylling. Okse, lamme og endda gedekød. Kalkun har jeg også set.

Men and?!

Det er der bare ikke rigtig.

Det er ikke fordi jeg har et behov for at genskabe alt hernede – og Mortens Aften kan jeg under ingen omstændigheder skabe i den tro ånd.

For den aften plejer jeg at mødes med mine fætre og kusiner + afkom og påhæng. Så steger en en and og resten laver tilbehøret.

Og jeg elsker de aftner. Elsker at være sammen med klanen og føle familieskabet og den tradition, som jeg selv har været medstifter af.

Men sådan skal det ikke være i dag. For jeg er her og det er de andre ikke.

Men and kunne jeg bare så godt tænke mig – for det godt, og det er så lang tid siden jeg sidst har fået det.

Og så tog jeg ud for at købe ind.

Havde besluttet mig for at købe en hel kylling, for så smagte det da lidt af fugl. (tø-hø).

Og så lå den der. En sølle en af slagsen … men alligevel; en and!

Og nu ligger der to lår i min fryser, to bryster i mit køleskab og resten af anden ligger i den største af mine gryder og hygger sig med grøntsager og krydderier mens det stille og roligt skal koge først til fond og dernæst til sauce … for sikken der skal smovses i aften.

Skriv et svar

Kategorier

