Posted by: Rikke | 26. november 2011

… men jeg gør et forsøg

Flormelis lavet på en blender, mel og sukker målet af i en kande …. tjae det bliver lidt alternativt med julen i år og dermed også vaniljekransene.

Eksempelvis er der 50 gram for lidt smør i dejen, da det først da jeg smed papiret ud, at det gik op for mig, at der kun var 200 gram i pakkerne hernede (men jeg huskede i det mindste at kompensere for den manglende salt i smørret).

Da jeg hverken har kødhakker eller sprøjtepose med tylle bliver kransene trillet i år … men mon de ikke smager som de skal? Der er i hvertfald fed vanilje importeret fra hjemlandet i kagerne, hvilket er noget bedre end den vaniljesukker man kun kan få hernede.

Kagerne bages til i morgen, hvor jeg fejre 1. søndag i advent, med et par andre danske kollegaer.

Den ene af kollegaerne har udlånt mig en æbleskivepande (havde aldrig troet at jeg skulle støde på det hernede!) og min gløggekstrakt har stået og trukket i en lille måneds tid og med det samt vaniljekransene går vi julemåneden traditionelt i møde.

… selvom jeg har tænkt mig at servere æbleskiverne med karamelsovs og bagte æbler efter klar inspiration af Anakisten ditto.

Derfor står der lige pt. dåser kondenseret mælk og afkøler efter 4 timers vandbad, da jeg tænker at lave min karamelsovs med udgangspunkt i dulce de leche.

…. men det var de der vaniljekranse vi kom fra og de er vist klar til at blive rullet til pølser nu!

Responses

  1. Ja men held og lykke med vaniljekransene. Det kunne være man skulle være blevet nogle dage mere, det lyder lækkert.

    • det havde været hyggeligt hvis I var blevet en uge mere …. men, men, det skulle ikke være for vaniljekransenes skyld!

  2. Hvor lyder det hyggeligt.

    Gad vide, om du ville lave julegodter herhjemme (i dk), hvis der var lige så meget besvær med at skaffe råvarerne? Jeg ville ikke.
    Til gengæld har jeg haft vanille, bagepulver og deslige med til udlandet sidste år, for at bage julesmåkager…

    Traditioner betyder vist mere, jo længere væk man kommer.

    • Jeg tog min opskriftsbog med herned, specielt pga. julesmåkagerne, ligesom jeg sikrede mig at jeg havde ordentligt vanilje med da jeg var hjemme i sommer (og havde opdaget at man ikke kan få fornuftige vaniljestænger hernede).

      Havde jeg gjort mig de samme besværligheder derhjemme? Tjae – ved det ikke, men jeg nu altid været glad for at lave juleting, så måske, og måske ikke.


Skriv et svar

Kategorier

