Posted by: Rikke | 4. december 2011

Smørsprøde vaniljekranse

Fordi min søster alligevel skal have opskriften og fordi jeg kan se at “lækre vaniljekranse” pt. er mit top søgeord laver jeg lige lidt public service og smider min gode opskrift på her, sådan at dem der søger, ikke blot bliver spist af med et foto af mine lidt kiksede forsøg udi “egyptiske vaniljekrans møder havregrynskager

Opskrift på lækre sprøde vaniljekranse

  • 250 g hvedemel
  • 1 knivspids bagepulver
  • kornene af en lækker fuldfed vaniljestang (eller 2 hvis man vil fråse)
  • 125 g flormelis
  • 200 g smuttede hakkede mandler
  • 250 g smør

Mel, bagepulver, vanilje og flormelis hældes sammen og sigtes over i en skål. De smuttede finthakkede mandler blandes i. Smørret skæres i små stykker og æltes sammen med de andre ingredienser til dejen er samlet.

Hvis man laver julekager med børn, kan dejen evt. laves dagen i før – da det alligevel primært er det at lave kransene ungerne synes er sjovt.

Laver man kransene med en kødmaskine kan den med fordel lægges en times tid på køl og køres kold, men laver man kransene med en sprøjteposte (med stjerneformet tylle) skal dejen have stuetemperatur for at være blød nok til at arbejde med.

De lange stjerneformede strimler skæres i mindre stykker og formes til kranse, der sættes på en bageplade (med bagepapir).

Bages ved 185 grader i 8 minutter (forvarm ovnen ellers skal det første hold have lidt mere tid og så kommer man nemt til at ende med at brænde dem på…..)

De bagte småkager flyttes over på en bagerist og afkøles helt. Puttes herefter i en tætsluttende kagedåse og sættes et sted hvor man ikke kan nå dem … da de ellers er væk når man skal bruge dem.

Voila!

Responses

  1. Hej Rikke, jeg ved sgu ikke rigtigt om jeg tør binde an med det, da du jo ikke kan forklare, hvad der gik galt forleden !;o)
    .
    Og “Hvis man laver julekager med børn, kan dejen evt. laves dagen i før”?
    Der står ikke hvor mange børn, der skal i.

  2. Undskyld jeg er så irriterende.

  3. Du er ikke irriterende Jørgi … du er jo bare dig selv 😉

    .. prøv bare opskriften, det der gik galt hos mig, var at jeg ikke kunne veje tingene af og fik en forkert smør/mel ratio …og så tror jeg også at min ovn var for varm.

    Og børnene tilsættes efter behag.

    Men som sagt helst dagen før.


Skriv et svar

Kategorier

