Posted by: Rikke | 30. december 2011

Man skyder da dykkere

De sidste par dage har jeg været med til at undervise en knægt på 10, der er ved at få et junior open water kursus. Det har været rigtig interessant og udfordrende.

Knægtens far bor på Grønland, og selvfølgelig kom vi til at tale om muligheden for dykning deroppe, da dykning på Grønland, er en af de ting jeg har på min egen personlige dykkerliste.

Men han kunne oplyse mig, at han havde på ingen måde tænkt sig at dykke deroppe.

Med den meget stærke understregning var det klart noget jeg måtte undersøge nærmere: “Er det kulden?” spurgte jeg. “Eller isen, eller hvad? Det skulle jo være helt fantastisk deroppe”.

Jeg vil være bange for at blive skudt” var svaret “for de skyder på alt, deroppe”.

Og han fortsatte med at forklare, at alle folk der færdes på eller ved vandet i Grønland har en eller anden form for skydevåben med sig. En gammel rusten riffel, eller et nyere våben, men altid et våben. Og at der skydes på alt hvad der rører sig på, i eller under vandet.

Jagten på Grønland er superdefensiv. Man er hele tiden på vagt og i forsvarsposition og man skyder først og undersøger dernæst hvad det er man har skudt på.

Er det en skygge under vandet bliver der skudt, en fugl på vandet bliver skudt. Selv en gammel spand, der ligger og flyder vil der blive skudt på. Et dykkerflag vil aldrig blive forstået, eller respekteret. Ikke engang hvis jeg tog en kæmpestor gul bøje på hovedet vil jeg føle mig sikker på ikke at blive skudt på.

og han sluttede af med denne her kongebemærkning:

Heller ikke det at have en følgebåd med sig, vil være nogen garanti for sikkerhed. Hvis der ligger en anden båd, vil man undre sig over at de ikke selv skyder. Men man vil helt sikkert konkludere, at der nok er noget i vejen med bådens skydevåben og så selv skyde!

Så hvis det står for troende, så er dykning på Grønland, lige røget lidt længere ned på min liste over ønskedykning.

Det er jo også lidt koldt deroppe.

Og der er is.

Og sårn.

 

Responses

  1. The Wild Wild West.


Skriv et svar

Kategorier

