Posted by: Rikke | 18. januar 2012

Bye, bye … og haj

Vi tæller måske mindre ned end vi ved af.

Der er 7 dage til I kommer hjem” råbte min niece i baggrunden da jeg talte med min søster på Skype i morges.

Og det er der.

Engang var der et år og nu er der 7 dage.

Da vi besluttede os for at tage herned, begyndte hajerne at bide. Lidt i turisterne og primært i snorklerne. “Er I ikke bange for hajerne” spurgte folk (der ikke var dykkere) os.

“Næ – måske mere bekymret for den politiske situation”, svarede vi (eller måske mest min kæreste, da jeg havde for travlt med praktikken, til rigtig at opfatte “det arabiske forår”).

Og politikken kom og skabte sig mere end hajerne. Faktisk var det forbavsende og forbløffende få hajer vi så (og den politiske situation kunne vi heller ikke rigtig mærke her i Sharm, da vi kom ud over februar måned).

Men her til sidst ser vi hajer.

(Fotoet er taget af Henrik D- og tvistet en smugle af mig. Hvidtippet revhaj på Ras Umm Sid)

Først stødte jeg på ovennævnte hvidtippede revhaj ude på spidsen af Ras Umm Sid, da jeg dykkede sammen med Henrik og Pernille der var på besøg fra dykkerklubben derhjemme.

Og i går toppede samme dykkersted med ikke mindre end to af slagsen.

Først en lille revhaj i øjenhøjde og da den forsvandt og jeg kiggede efter den, lå der en større og noget mere massiv fætter og svømmede rundt under os. Ligesom den anden havde den hvide markeringer på rygfinnen. Men jeg lagde mærke til at den var meget bredere over hovedet og at den havde hvide markeringer på sidefinnerne.

Begejstringen ville ingen ende tage – men da vi havde ligget og pladret rundet på +30 meter og mine gæster ikke var vildt erfarne blev dykket sluttet efter bare en halv time – hvilket egentligt var meget heldigt, da vi så stadig havde alle detaljerne skarpt i erindring og kunne finde ud af at den store fætter, havde været en oceanisk hvidtippet.

Sådan en af dem, som havde lavet en del af balladen forrige år.

Og jeg er rimelig glad og fortrøstningsfuld over at gense lige præcis den slags haj, dels fordi at den kan være med til at afmystificere, at alle hajer er blodtørstige angrebsdyr og fordi at det er et tegn på at det ikke lykkedes for menneskerne at skabe varrige skaber i deres jagt forrige år.

Der er 7 dage til vi rejser. Af dem har jeg 4 dykkerdage tilbage og på de dage vil jeg huske mit kamera og forhåbentligt få flere gode dykkeroplevelser med mig hjem.

Responses

  1. Uuuh, jeg skyndte mig at scrolle væk fra billedet! Det er altså godt, jeg ikke er dykker. Det ville ikke være så super passende, når man nu har én eller anden sær angst for det blå kontor 😉

    Jeg er ret sikker på, der er mange som glæder sig for vildt, til I kommer hjem igen. Jeg kender Jer slet ikke, men jeg kan også godt mærke det i min mave…

    God fornøjelse med de resterende dage i sandaler 🙂

    • Tak skal du have Anita – og ærgerligt med den der frygt … men billeder kan jo ikke gøre noget 🙂

      Vi glæder os til at komme hjem – og så må vi jo se hvem der glæder sig med os, når vi når hjem og har fået overstået den værste “svinesult” 🙂

  2. Hej Rikke, jeg er taknemmelig for, at du stiller op som forsøgskanin for at dykke med oceanisk hvidtippet. Hvis jeg igen skulle komme til at dykke med dig og komme i nærheden af en sådan fætter, skal jeg nok sørge for, at du kommer forrest !;o)
    Nå spøg til side, det var heldigt.

    • Jeg skal se hvad jeg kan gøre, men der er ingen lovning … HJ dykkede det i øvrigt dagen efter og der var der ingen hajer, så det var godt at vi lige kunne få sagt farvel forleden.

  3. Se det er så grunden til at jeg ikke dykker. Der er jo FISK i vandet.. og store fisk.. GYS altså.. 😉
    Du er altså ret sej..
    Og så går turen hjem igen.. Mærkeligt! Hvad så med din blog?

    • Fisk er fine og store fisk er rigtig fine 🙂

      Og tak for “sejhedsmærket” jeg vil bære det med stolthed….;-)

      Med hensyn til bloggen, så er planen at jeg lukker den ned når året er gået og de sidste ord omkring det er skrevet – når jeg så føler det er færdigt her, vil jeg lukke og slukke …. eller måske ikke slukke, men jeg vil få bloggen printet og lavet til en bog og så vil jeg fortsætte på min gamle blog, som jeg normalt bruger og som jeg har skrevet på siden februar 2004.

      • Ejjj den kender jeg jo ikke – 🙂 jeg er jo ny her i blogland


Skriv et svar

Kategorier

