Posted by: Rikke | 2. januar 2013

2012 tilbageblik #2

Et surdejsbrød i en Römertorph, bager i min ovn. Det bliver det lækreste brød, med sprød skorpe og sej kerne. De muligheder havde jeg ikke sidste år i januar, hvor jeg stadigvæk var i Sharm … men uden Sharm, havde jeg måske aldrig rigtigt værdsat mange af de ting som vi har her i Danmark … og med det i mente vil jeg gerne fortsætte med mit 2012 tilbageblik, hvor jeg var nået til:

Maj

 logo - fra blog asha

Maj var den måned hvor jeg i halvvågen tilstand blev kaldt ned i min kælder for at bevidne og efterfølgende rydde op efter vandskade .. en vandskade som desværre stadig her lidt over 7 måneder senere endnu ikke er blevet opgjort.

Af de mere positive ting, så var maj måneden hvor jeg fik lov til at lave “lønnet bibeskæftigelse”, fik CVR-nr. og åbnede mit firma. Begyndte så småt at vække mit eksisterende netværk og udvide med nye og spændende mennesker. Det var starten på en utrolig interessant læringsproces som jeg stadig er i fuld gang med. Og er spændt på at se hvor ender.

Maj var også den måned hvor jeg i høj grad fik genvakt mit havegen – og igen var ude i min elskede nyttehave … men belært at tidligere tider fik mig en havemakker, og begrænsede mig i mine udfoldelser hvad angik mængde og omfang af de planter der blev sået og plantet.

nøgensnegl p-dyk fossen

Foråret og forsommeren bød også på en hel del dykning i nordisk vand. Var med P-dyk ude og se på vrag i Østersøen (ikke nogen stor succes!). Havde to fantastiske ture til Lysekill i Nordsverige, hvor vi så massevis af nøgensnegle, hummere, troldhummere, taskekrabber og ål. Havde superdejligt selskab af mange gode mennesker som vi havde mødt i vores tid i Sharm.

Juni

 misserne bertram

Bød vejret på uafbrudt sol i juni .. jeg husker det ikke længere og må i øvrigt konstatere at jeg i 2012 var ligeglad med hvilket vejr det var … det var bare så fantastisk at der var et vejr i det hele taget. Juni bød på gensyn med Saksild og både vi og misserne nød at være tilbage i vante rammer.

Vores 6 års dag blev fejret med danske hummere, der var så friske at de stadig spjættede da de halveret blev lagt på grillen. Og mens vi fejrede hinanden, løb vores mundvand nærmest over af al den gode mad og fantastiske råvarer som vores smukke land byder på.

Juni var også måneden for “Grisefesten“:

gris telt 

En fuldstændig fantastisk og magisk weekend omkring Sct. Hans, hvor knapt 40 gode mennesker enten havde været nede og besøge os, eller som vi havde lært at kende i Sham lagde vejen forbi vores sommerhus i Saksild og fra fredag til søndag gav os den bedste afslutning på vores år i sandaler – med alt hvad vi havde savnet af gris, lyse nætter, bål, øl i stride strømme og intens samvær med fantastiske mennesker. Det var det hele værd og det er et fantastisk skattet minde.

Juni var også der hvor der kom hul på mit iværksætteri. Jeg fik en deltids ansættelse hos min første kunde og var meget begejstret for at arbejde med mit felt igen … og med at gøre en forskel.

En stor forskel gjorde lille Lasse også. Han kom for tidligt ind i denne verden .. men havde bestemt, at hans fødselsdag skulle være den 18.7.2012 – selvom han kun vejede 1425 og var 41 cm lang. Lasse klarede det og jeg er så glad på hans forældres vegne, da det var en lang og sej kamp frem mod lykken.

Juli

  

Min svigermor havde 87 års fødselsdag i juni og vi opfyldte hendes ønske om at besøge Bornholm. Vi fik set det hele – og indset at man ikke skal vente til man er godt op i 80’erne med at realisere ens drømme. Men det var en god tur og Bornholm var som altid smuk og appetitvækkende, trods skiftende vejr.

  

August

Sommeren stod også i havens tegn. Smukke blomster, farverig mad. Mine bærbuske gav godt og jeg havde jordbær i usete mængder .. og jeg mæskede mig i skønheden og frodigheden – selvom jeg ikke som sådan fik dyrket haven med samme intensitet som min havemakker, der den ene gang efter den anden overraskede mig med lugning og nye farver i haven. Og jeg fik anlagt mig en græsplæne.

  

Vi var også på visit i Sharm i august. Og jeg blev for mit vedkommende 100% på, at jeg ikke længdes tilbage. Dykningen var ok, selskabet fantastisk og prisen for dykningen noget nær et mirakel …

dahab dykkerbåd rikke dyk

wl spanish dancer blæksprutte

Vi dykkede igennem, med 3. dag, tidligt morgendyk, Dahab, 2x natdyk – så da jeg kom hjem var jeg træt som et ondt år. En uge senere havde jeg det stadig ikke bedre. Jeg blev mere og mere konfus, glemte alt og alting. Var bekymret for om jeg havde fået en eller anden sygdom, eller om jeg var stresset uden at vide det … men til sidst fandt jeg ud af at jeg ganske simpelt var dehydreret … og kunne heldigvis behandle det … men det er sidste gang at jeg sætter tempo efter Simon .. der også er ophavsmand til de fleste af de fantastiske undervandsfoto herover.

Ellers så gik min business godt – jeg syntes at jeg var på rette plan. Jeg havde vendt mig fuldstændig til at være tilbage i DK … og nød rigtig meget de gode ting der var ved mit liv herhjemme.


Skriv en kommentar

Kategorier